Rebels

For the Kremlin,
the Chechen war has
two flanks.

By Alex Lupis
With reporting by
Sophia Kishkovsky

and Reporter:

S

A Russian helicopter flies above the Chechen village of Benoi. Russian policies
have severely restricted press coverage of the conflict, leaving the public uninformed.

long with its bloody, six-year-old conflict with

Chechen separatists, the Kremlin has waged a bru-

tally effective information war using repressive
policies, restrictive rules, subtle censorship, and outright
attacks on journalists, a year-long analysis by the Com-
mittee to Protect Journalists has found. This ongoing gov-
ernmental campaign, CPJ research shows, has included
dozens of serious cases of harassment, threats, abduction,
obstruction, and assaults against journalists since the sec-
ond Chechen war began in August 1999.

The campaign has suppressed independent reporting
and obscured the conflict’s steadily rising death toll, which
is now well into the tens of thousands. The sort of critical
news coverage that weakened the Russian public’s support
for the first Chechen war a decade ago—including reports
of civilian casualties and human rights violations by Russ-
ian forces—has been virtually erased from national televi-
sion and significantly curtailed in other domestic and inter-
national media during the current conflict.

“Ask the average person on the street what they know
about Chechnya and they will say there are bandits there, a
water park is being built, and Ksenia Sobchak comes to visit
in a miniskirt,” said Oleg Panfilov, director of the Moscow-
based Center for Journalism in Extreme Situations, describ-
ing pervasively superficial reporting that mixes war coverage
with feel-good doses of a club-hopping socialite.

resident Vladimir Putin, the former Federal Security
Service (FSB) chief who took office in 1999, has been a
beneficiary of this two-front war. The Kremlin has burnished

Alex Lupis is senior program coordinator for the Europe &
Central Asia Program at the Committee to Protect Journalists.
He conducted two missions to Russia in 2004.

Sping | Summer 2005

his image as a strong leader while demonizing the Chechen
rebels as terrorists. “Chechnya is the president’s personal
project,” said Aleksei Venediktov, editor-in-chief of the inde-
pendent radio station Ekho Moskvy. “He chose the model of
dealing with it—the ‘Chechenization’ of the conflict, pitting
‘good’ Chechens against ‘bad’ Chechens.”

From the onset of the second war, the Media Ministry
prohibited the major Russian television networks from air-
ing interviews or footage of the militant leaders and blocked
most newspaper coverage of the rebel leadership. The ban
was the first sign that the Kremlin would not tolerate a rep-
etition of the Russian media’s role in influencing public
opinion in its battle with separatists. During the first cam-
paign in 1994-96, independent broadcast media such as
NTV showed graphic images of the enormous human losses,
while reporters risked their lives to present the Chechen
side of the story.

But in 1999, few Russian journalists successfully resis-
ted the Media Ministry’s interview rules or the Russian mili-
tary’s severe travel restrictions. Only approved journalists
are permitted into the war zone—and only accompanied by
a military escort.

“During the first war, journalists basically just got their
accreditation and had complete freedom of movement
throughout Chechnya,” said Lyoma Turpalov, editor-in-chief
of Groznensky Rabochy, which is based in the neighboring
republic of Ingushetia. “Now you can only go with a military
escort, access to interviewing civilians is totally restricted ...
and journalists are very vulnerable, so they are forced to
censor themselves.”

Musa Muradov, a Chechen journalist working for the
independent Moscow daily Kommersant, said many jour-
nalists are torn between their desire to report objectively
on the conflict and their desire to avoid state persecution.

AP Photo/Musa Sadulayev



“The picture of developments in Chechnya is poor
because it is difficult to talk to representatives of the other
side ... and if you do it, it’s hard to present their point of
view because you will be seen as helping terrorists,”
Muradov said. “So most Russians are limited to reading and
watching news that is coming from official sources.”

State media often exploit Russians’ historical animosity
toward Chechens. “Russians think of ‘bandits,” ‘terrorists,’
and ‘separatists’ when they think of Chechens—and the
government tries to solidify this image on RTR and NTV,”
Turpalov said, referring to the state-controlled national tele-
vision channels. “They always emphasize when a crime sus-
pect is Chechen.”

This antipathy, coupled with widespread war fatigue
among Russians, has left little public thirst for inquisitive
reporting. “The public is simply tired of this war,” said Yuri
Bagrov, a journalist based in North Ossetia who has report-
ed for The Associated Press and Radio Free Europe/Radio
Liberty (RFE/RL). Only when violence spills into another
republic, he said, is pubic apathy shaken.

Press officers at the Kremlin and the FSB did not respond
to written questions submitted by CPJ seeking comment
on their media policies. Publicly, the Kremlin justifies travel
restrictions by pointing to the reporters who were kidnapped
by criminal groups during Chechnya’s period of de facto
independence from 1996 to 1999. Yet Russian forces have
themselves targeted journalists during this second war.

Andrei Babitsky, a Russian covering Chechnya for
RFE/RL, found himself in the Kremlin’s crosshairs after dis-
obeying travel restrictions. Babitsky disappeared in mid-
January 2000 while on assignment in the Chechen capital,
Grozny. After two weeks of Kremlin denials—and growing
international pressure—officials in Moscow admitted that
Russian forces were holding the reporter in a nearby deten-
tion camp. Several more weeks of confusion and contra-
dictory reports followed, during which Russian soldiers
handed Babitsky over to a group of Chechen rebels, then
planted false identity papers on him and arrested him.
When Babitsky was finally released at the end of February
2000, the Kremlin called him a traitor for reporting on mil-
itary operations.

In a more mysterious case in July 2003, unidentified
gunmen seized Agence France-Presse correspondent Ali
Astamirov just outside Nazran, the capital of Ingushetia.
Before he disappeared, Astamirov had endured months of
police and FSB harassment. No ransom was ever requested,
and local journalists and human rights activists told CPJ
they suspected that security forces loyal to the Kremlin
were responsible. The government has dismissed such
speculation, but has reported no progress in solving the
disappearance.

“During the second war, bureaucrats and the security serv-
ices became much more interested in journalists like Babitsky

Rustavi 2

Cold War Tactics

Drugging and Detention: Beslan cases
reminiscent of Soviet practices.

By Sophia Kishkovsky
With reporting by Alex Lupis

MOSCOW
eorgian television reporter Nana Lezhava spent
three brutal days covering the horrors of the
Beslan school siege, interviewing grief-stricken
families and trying to find some truth amid the dizzying
array of official deception. Yet her own ordeal was just
about to begin.

On September 4, the Federal Security Service (FSB),
the successor agency to the KGB, detained Lezhava and
cameraman Levan Tetvadze on a specious border viola-
tion for five days. Lezhava
was interrogated, tried,
subjected to an involun-
tary gynecological exam,
and slipped a dose of a
psychotropic drug.

“They asked me if I
taste cognac in the cof-
fee,” she said in a recent
interview, matter-of-factly
recounting details that
seemed drawn from a
Cold War-era spy novel.
“They said they gave some
to me because I was so
cold. I don’t remember
anything after that. When
I came to, it was 24 hours later and I was in an FSB
detention cell.”

The government’s use of spetsoperatsii—covert, KGB-
style special operations—to silence independent jour-
nalists has become a disturbing development in today’s
Russia, especially when it comes to the conflict in
Chechnya. Nowhere was the practice more evident than

Nana Lezhava returns to
Georgia after five days of
detention in Russia, during
which she was interrogated
and drugged.

Sophia Kishkovsky has lived and worked in Russia
since 1991. She has written for The New York Times, The
Wall Street Journal Europe, and other publications on poli-
tics, culture, religion, and freedom of the press in post-
Soviet Russia.

Dangerous Assignments 23




in the North Ossetian town of Beslan; more than a dozen
journalists reported being obstructed or detained while
trying to cover the deadly hostage crisis there.

Among journalists, poisonings and bogus detentions
bring to mind Soviet-era cases such as the notorious
1978 murder of exiled Bulgarian writer Georgi Markov,
who was felled in London by a hit man firing a poison
pellet from an umbrella. Investigators said the KGB
helped Bulgarian agents carry out the assassination.
Eight years later, Soviet agents planted secret docu-
ments on Nicholas Daniloff, Moscow correspondent for
U.S. News & World Report, and then detained him for two
weeks while they bargained for the release of a Soviet
agent being held in New York.

The FSB and the Kremlin did not respond to written
questions submitted by the Committee to Protect Jour-
nalists about Lezhava or other Beslan cases.

Reporting for Rustavi-2, Lezhava and Tetvadze crossed
the border on September 1 without difficulty and
soon went on the air with a live feed, saying that the num-
ber of hostages was around 1,400—a figure far higher and
more accurate than the official estimate of 354.

By September 4, after the crisis had exploded in vio-
lence that left hundreds dead, Lezhava and other jour-
nalists were interviewing hysterical relatives who were
desperate to cut through the bureaucratic chaos and
learn whether their missing children were dead or alive.
An observer who identified himself as an employee of
the Russian Foreign Ministry, which accredits journalists
for work in Russia and keeps track of their coverage, sin-
gled out Lezhava.

Mourners weep
over the coffins
of hostages
killed in the
Beslan school
siege.

“He told me, ‘You are a very active lady,” she
recalled, an observation that still surprises her. “I can’t
imagine a journalist who is not active. What kind of
journalist are you if you are not active and interested in
what is happening?”

The ministry representative summoned the FSB.
Lezhava and Tetvadze were detained—first in Beslan
and then in Vladikavkaz—and their camera, phones, cas-
settes, microphone, and other equipment were seized.
They were accused of illegally crossing the border. While
Georgians and Russians need visas to visit each other,
Lezhava and Tetvadze are registered in Kazbegi, a Geor-
gian border district whose residents carry passport
inserts known as vkladyshi that give them the right to
spend 10 days in Russia without a visa.

But in the custody of the FSB, Lezhava said, “The
inserts simply disappeared. They took them and stole
them.” So the two were tried on the border violation and
Lezhava’s medical exam was administered, she said, on
the pretense that it was required before entering an FSB
prison. Lezhava remembers little after being drugged,
which apparently happened when seemingly solicitous
security agents served her coffee and sandwiches.

By September 8, amid a growing international out-
cry, an FSB general came from Moscow. Apologies were
made, a television camera brought in, and the two were
instructed to say that they hadn’t been tortured or hurt.
Lezhava and Tetvadze were allowed to pay a fine and
taken to the border where Georgian officials met them.

Lezhava was examined by doctors upon her return to
Thilisi. Gela Lezhava, chairman of the supervisory board
of the Narcology Research Institute, said traces of a drug

AP/Ivan Sekretarev

24

Spring | Summer 2005



from the benzodiazepine group were found in her sys-
tem, the Kavkasia-Press news agency reported. Georgia’s
Health and Social Security Minister Lado Chipashvili also
said traces of a psychotropic substance were present.

Lezhava was hospitalized for five days and suffered
from frequent headaches. When she recounted the
events in a telephone interview six months later, she was
working again and had just returned from an assign-
ment in the Pankissi Gorge enclave between Chechnya
and Georgia, where she reported on Chechen refugees’
reactions to the killing of rebel leader Aslan Maskhadov
by Russian security forces.

C PJ and others have documented additional cases of
obstruction and retaliation involving Beslan. Amr
Abdul Hamid, Moscow bureau chief of the Dubai-based
satellite television channel Al-Arabiya, was detained
while returning from Beslan; Raf Shakirov, editor-in-
chief of the leading daily Izvestia, was forced out after
his paper’s critical coverage of the siege. But the cases of
two prominent war correspondents, Andrei Babitsky and
Anna Politkovskaya, have drawn particular attention.

Babitsky, the Radio Free Europe/Radio Liberty jour-
nalist famous for his coverage of Chechnya, was pulled
off a September 2 flight that was to have taken him from
the Vnukovo Airport to Mineralniye Vody. He then
planned to travel on to Beslan.

But Babitsky was told traces of explosives were
found on his checked luggage. By the time the luggage
was reinspected and cleared, the flight had left and two
young strangers had come upon the scene. The men
demanded Babitsky buy them beer and followed him
when he refused. When voices were raised, the airport
police descended and detained Babitsky on a charge of
“hooliganism.”

While all three were in custody, Babitsky recalled in
an interview, the men acknowledged that they worked
for the airport’s parking-lot security and had been
instructed by a security chief to provoke a fight. Babitsky,
who eventually paid a fine of about $34, never made it
to Beslan. He describes the whole episode as “very Soviet
in character.”

The case of Anna Politkovskaya is more mysterious.
The Novaya Gazeta newspaper reporter, whose searing
stories about Chechnya have won her international
acclaim, was also on her way to Beslan on September 2.
After drinking tea on a flight to Rostov-on-Don,
Politkovskaya became violently ill and lost conscious-
ness. She, too, never made it to the school siege, although
the cause of her illness has not been determined.

Politkovskaya has declined to talk about her case, but
Novaya Gazeta Editor Dmitry Muratov said he is convinced
she was poisoned to prevent her from getting to Beslan. “All
these cases,” Muratov said ruefully, “are very strange.” m

and Astamirov,” Bagrov said. “What happened to them was a
lesson to others that it's not worth it to do your job.”

A Moscow-based Western correspondent, who said he
travels covertly to Chechnya to report on the war, called
security conditions appalling for everyone. “It's completely
lawless. People are still disappearing at night at the hands
of armed men,” said the journalist, who spoke on the con-
dition of anonymity, citing safety concerns.

Local journalists living in and around Chechnya also
face intense bureaucratic harassment and obstruction. “It’s
a problem getting the most basic information from gov-
ernment officials,” said Timur Aliyev, editor-in-chief of
Chechenskoye Obshchestvo, which is based in Ingushetia for
security reasons. But access to information is just one prob-
lem for the independent weekly; local officials angered by
its reporting on abuses by Russian forces have waged an
ongoing campaign of bureaucratic pressure and censorship
against the newspaper.

Authorities in Ingushetia, complying with a request
from Chechnya’s Interior Ministry, shut Chechenskoye
Obshchestvo for the month prior to Chechnya’s August 2004
presidential elections. The government newspaper distrib-
utor cancelled the newspaper’s contract, making for “a very
complicated situation,” Aliyev said.

Journalists from other parts of Russia also face great
scrutiny. In January, the FSB launched a criminal investiga-
tion of Pravo-Zashchita, an independent newspaper based
in the Volga River city of Nizhny Novgorod, after it pub-
lished remarks by rebel leader Aslan Maskhadov and his
envoy, Akhmed Zakayev, that called for a peaceful resolu-
tion to the conflict. Federal authorities issued an official
warning to Kommersant for publishing an interview with
Maskhadov in February. The next month, Russian forces
killed Maskhadov.

he tactics in Chechnya reflect the Kremlin’s overall

media strategy, which employs nearly a dozen govern-
ment agencies at local, national, and international levels to
stifle criticism. Television is a focal point.

“When Putin came to power he knew exactly what he
wanted to do, and that was to control national television,”
said Masha Lipman, an analyst at the Carnegie Moscow Cen-
ter. National television is far and away the dominant source
of news for Russians. Lipman said that projecting an image
of strength and stability on TV screens nationwide is central
to Putin’s political strategy—to the point of becoming an
end in itself.

A series of political appointments to the country’s
influential state broadcasters, Channel One (ORT) and RTR,
have ensured pro-Putin editorial policies. Independent sta-
tions have been shuttered by the government or swal-
lowed up by pro-government businesses. The state gas
monopoly Gazprom carried out a hostile takeover of
national television channel NTV in 2001. A court order

Dangerous Assignments 25



Radio journalist Andrei Babitsky speaks to the media after
being questioned by Russian investigators in 2000. Babitsky
was detained by Russian forces and called a traitor while
reporting in Chechnya.

closed TV-6 in 2002, and the Media Ministry pulled TVS off
the air in 2003.

“It’'s because of television’s big role in ensuring (former
President) Boris Yeltsin’s re-election in 1996 that the Krem-
lin is so concerned about what is on the television screens,”
said Andrei Shylov, a reporter on NTV’s popular Sunday
news program “Namedni” until it was yanked off the air in
2004 in response to Kremlin pressure. In quick succession
that year, the Kremlin purged national television of virtual-
ly every substantive current affairs show and independent-
minded news host.

The Kremlin has long tried to shape international news
coverage by denying visas and accreditation to foreign cor-
respondents, but in recent months it has stepped up pres-
sure on foreign governments as well. Russian diplomats
have pressed several Baltic and Central European countries
to shut down the pro-Chechen news Web site KavkazCenter;
which the Kremlin calls a “terrorist” site even though both
Western and Russian journalists rely on it as one of the few
sources of breaking news from the region.

In February, Russian diplomats unsuccessfully urged
British authorities to censor an interview with rebel leader
Shamil Basayev on the independent television station Chan-
nel 4. The next month, they criticized the Swedish govern-
ment for allowing the independent news agency TT to pub-
lish an interview with Basayev.

26 Spring | Summer 2005

AP /Maxim Marmur

hese restrictive policies have led to widespread public

ignorance about the crime, government corruption,
military incompetence, and human rights abuses that
plague government efforts in Chechnya. The September
2004 hostage-taking in Beslan surprised many Russians,
who had been told by the country’s three state-controlled
national television channels that life in the republic was
returning to normal.

“The media are an important political instrument for the
government ...but trust in the media is falling and [ don’t
think the Kremlin is paying attention to this at all,” said Olga
Karabanova, director of the Moscow-based Press Develop-
ment Institute.

Shylov offered a similar view. “People no longer see tele-
vision as a source of information,” he said. “People who read
newspapers and the Internet know that on television you
get the official line.”

Putin’s tactics raise broader questions about his willing-
ness to tackle sensitive issues such as government corrup-
tion, human rights abuses, organized crime, AIDS, and the
trafficking of drugs, weapons, and humans. “The lack of
accountability is a big problem,” Lipman said. “In the short
run, Putin has politics, but not the country, under his control.”

For his part, Babitsky said that “these are not Soviet
times” and that the press still has some latitude for criticism
of the government. But he added, “We don’t know how far
Putin is ready to go, and the distance he’s gone is significant.”
The damage now is not measured by “closed newspapers or
closed political parties,” Babitsky said, but by the number of
dead in Chechnya—the terrible cost of a story that goes
untold in Russia. m

Chechnya by the Numbers

Since the second Chechen war began in 1999, CPJ has
documented dozens of cases of press abuse. Many more
abuses go unreported, often because journalists are
fearful that publicity will draw unwanted government
attention. Here is a numerical snapshot of the worst
cases involving journalists, as documented by CP]J staff.

Deaths: 7

Includes deaths in crossfire and two targeted Kkillings
blamed on rebels

Censorship, legal actions: 20

Direct government actions designed to suppress reporting
Harassment: 33

Other government actions intended to hinder reporting
Abductions: 5

Kidnappings by armed groups

Imprisonments: 8

Detentions by Russian forces or government officials






