Skip to main content
Log in

„Banale“ Rückenschmerzen als erstes Symptom einer nekrotisierenden Fasziitis

Ungewöhnlich verlaufende retrozökale Appendizitis und ihre Folgen

Necrotizing fasciitis after „banal“ back pain

An unusual course of a retrocoecal appendicitis and its sequellae

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die nekrotisierende Fasziitis ist ein lebensbedrohliches Krankheitsbild, das nur in einem interdisziplinären Behandlungsansatz erfolgreich behandelt werden kann. Ein unverzügliches und radikales Debridement mit Eröffnung aller Kompartimente und Entfernung der betroffenen Faszien bildet die Grundlage einer erfolgreichen Therapie. Wir berichten über die Behandlung eines 21-jährigen Patienten der mit „banalen“ Rückenschmerzen eingeliefert wurde und in 2 Tagen eine fulminante Fasziitis des rechten Beins entwickelte. Als Ursache konnte eine perforierte Appendizitis diagnostiziert werden.

Abstract

Necrotizing fasciitis is a life-threatening disease which can only be successfully treated by an interdisciplinary team. An immediate and radical debridement with opening of all compartments and debridement of the affected fascia is the basis for a successful therapy. We report about the treatment of a 21-year-old man who was taken to hospital due to „banal“ back pain which was caused by a perforated appendicitis. In only 2 days necrotizing fasciitis developed which spread out over the complete right leg.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. GTÜM (Gesellschaft für Tauch- und Überdruckmedizin e. V.) (1996) Hyperbare Sauerstofftherapie – Qualitätsstandards. Richtlinien zur Qualitätssicherung in der hyperbaren Sauerstofftherapie. Archimedes, Kiel, S 18–21

  2. Freischlag JA, Ajalat G, Busuttil RW (1985) Treatment of necrotizing soft tissue infections. The need for a new approach. Am J Surg 149:751–755

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Groth D, Henderson SO (1999) Necrotizing fasciitis due to appendicitis. Am J Emerg Med 17:594–596

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Herscu G, Kong A, Russell D et al (2006) Retrocecal appendix location and perforation at presentation. Am Surg 72:890–893

    PubMed  Google Scholar 

  5. Janevicius RV, Hann SE, Batt MD (1982) Necrotizing fasciitis. Surg Gynecol Obstet 154:97–102

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Majeski JA, Alexander JW (1983) Early diagnosis, nutritional support, and immediate extensive debridement improve survival in necrotizing fasciitis. Am J Surg 145:784–787

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Mchenry CR, Piotrowski JJ, Petrinic D et al (1995) Determinants of mortality for necrotizing soft-tissue infections. Ann Surg 221:558–563; discussion 563–555

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Meltzer DL, Kabongo M (1997) Necrotizing fasciitis: a diagnostic challenge. Am Fam Physician 56:145–149

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Riseman JA, Zamboni WA, Curtis A et al (1990) Hyperbaric oxygen therapy for necrotizing fasciitis reduces mortality and the need for debridements. Surgery 108:847–850

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Shen GK, Wong R, Daller J et al (1991) Does the retrocecal position of the vermiform appendix alter the clinical course of acute appendicitis? A prospective analysis. Arch Surg 126:569–570

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Stone DR, Gorbach SL 1997) Necrotizing fasciitis. The changing spectrum. Dermatol Clin 15:213–220

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Wilharm.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wilharm, A., Gras, F., Mückley, T. et al. „Banale“ Rückenschmerzen als erstes Symptom einer nekrotisierenden Fasziitis. Chirurg 81, 472–476 (2010). https://doi.org/10.1007/s00104-009-1798-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-009-1798-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation