
 

 

 

 

COUNTERING RUSSIAN DISINFORMATION: 

EUROPE DUSTS OFF “THE MIGHTY WURLITZER” 

By John R. Haines  

 

John R. Haines is a Senior Fellow of the Foreign Policy Research Institute and Executive Director of FPRI's 
Princeton Committee. Much of his current research is focused on Russia and its near abroad, with a special 
interest in nationalist and separatist movements. As a private investor and entrepreneur, he is currently focused 
on the question of nuclear smuggling and terrorism, and the development of technologies to discover, detect, and 
characterize concealed fissile material. He is also a Trustee of FPRI.  

 
 

“The Might Wurlitzer” is a 1950s quip by Frank Wisner, who was the first director of the 
Central Intelligence Agency ‘s Office of Special Projects, soon renamed the Office of Policy 
Coordination.  As the New York Times put it succinctly, “For most of the [first] three decades of 

its existence, the Central Intelligence Agency…engaged in an unremitting, though largely unrecognized, effort to shape foreign 
opinion in support of American policy abroad.”1 It acted through a series of conduits or information gateways and individuals, 
which CIA used to direct information to targeted publics. The official name for Wisner’s complex of front organizations was 
the “Propaganda Assets Inventory.” To those inside CIA, however, “it was ‘Wisner’s Wurlitzer’.”2 

The historian Hugh Wilford explains the metaphor: 

“CIA’s relationship with its front organizations has often been depicted in the imagery of musical recitation or 
theatrical performance. The Agency has variably been portrayed as playing the keys of a giant organ, pulling the 
strings of marionettes, or calling the tune of a piper. Whatever the metaphor, the implication is the same: from behind 
the scenes, the spies exercised complete control over the recipients of their covert largesse.”3 

The reality, as Wilford writes, is more complex. Cautioning against being dogmatic in such matter—“Foreign policy is too 
intricate a topic to suffer any total taboos”—George Kennan wrote of regretting the decision to engage in clandestine 
operations of this sort.  

“Operations of this nature are not in character for this country. […] Excessive secrecy, duplicity and clandestine 
skullduggery are simply not our dish—not only because we are incapable of keeping a secret anyway…but 
importantly, because such operations conflict with our own traditional standards and compromise our diplomacy in 
other areas…such operations should not be allowed to become a regular and routine feature of the governmental 
process, cast in the concrete of unquestioned habit and institutionalized bureaucracy. It is there that the dangers lie.”4 

                                                           
1 John M. Crewdson (1977). “The C.I.A.’s 3-Decade Effort to Mold the World’s Views.” The New York Times, 25 December 1977. 
2 John M. Crewdson (1977). “Worldwide Propaganda Network Built by the C.I.A.” The New York Times, 26 December 1977. The name “Mighty Wurlitzer” 
is from the organ Rudolf Wurlitzer made specially for movie theatres. 
3 Hugh Wilford (2008). The Mighty Wurlitzer: How the CIA Played America. (Cambridge: Harvard University Press), 249 
4 Kennan (1985), op cit., 214. 

JANUARY 2015 



 

 

“At the push of a button, Wisner could play any tune he wanted to hear.”5 The loudspeakers of Wisner’s “Mighty Wurlitzer,” 
wrote Evan Thomas, “were known as ‘the Radios’—giant transmitters located in Munich, blasting propaganda across the Iron 
Curtain.”6 As the New York Times described it, Wisner’s Wurlitzer “became the means for orchestrating, in almost any language 
anywhere in the world, whatever tune the CIA was in the mood to hear.”7 

Europe appears ready to dust off the Mighty Wurlitzer. In early June, the Czech daily Hospodářské Noviny was first to report the 
European Union was forming “a special group to fight Russian propaganda.”8 Based in Brussels, the group will include 
experienced journalists and press officers who are fluent in Russian. It is charged with promoting the EU more effectively and 
strengthening its media presence, with special attention to Russian-language media.  

It is part of a broader campaign to counter Russian disinformation that European leaders called for in March. EU foreign 
policy chief Federica Mogherini was charged, “in cooperation with member states and [other] EU institutions,” to “prepare by 
June an action plan on strategic communication in support of media freedom. The establishment of a communication team is 
a first step in this regard.”9 The mission was met with skepticism from some commentators: 

“The EU is engaged in a new Cold War with Russia. It is a struggle for Europe’s soul, European values and the future 
of peace and democracy on the continent. Not that you’d know from reading EU leaders’ conclusions on Thursday 
(19 March).”10 

Czech officials have been particularly outspoken about the corrosive effect of Russian “propaganda campaigns that manipulate 
using emotional words, and conspiracy theories that combine truth with lies,” according to Ivana Smoleňová.11 She cited the 
example of a recently-aired Russian documentary about the “declassified pages of history” which claimed the Soviet Union 
launched its August 1968 invasion of Czechoslovakia “to defend the Soviet ally against an ‘aggressive’ NATO.”12 

Formation of the EU special group was one recommendation contained in a draft paper submitted in late June by the EU’s 
foreign service—formally, the European External Action Service—that called for formation of an Eastern Strategic 
Communications “East StratCom” Team. The draft declared the “use and misuse of communication tools” by Russia “played 
an important role in the dramatic political, economic, and security-related developments” in the EU’s eastern neighborhood in 
the past eighteen months. The draft recommended the EU promote its policies in former Soviet states, including “targeted 
training and capacity-building of journalists and media” in Georgia, Moldova and Ukraine.13  It also called for the EU to 

                                                           
5 Frances Stonor Saunders (1999). Who Paid the Piper? The CIA and the Cultural Cold War. (London: Granta), 85.  
Thomas Troy wrote in a sometimes-pointed review of Saunders book (which was published in the United States as The Cultural Cold War: The CIA and the 
World of Arts and Letters) in the journal Studies in Intelligence, “Frances Saunders evidently was dismayed and shocked! shocked! to learn there was gambling in 
the back room of Rick's café. She finds the Agency's activities to be reprehensible and morally repugnant and believes that the CIA's ‘deception’ actually 
undermined intellectual freedom. She rejects the ‘blank check’ line of defense offered by some people that the Agency ‘simply helped people to say what 
they would have said anyway.’ […]  For Saunders, however, the CIA's ‘interference’ was much more invidious. She writes that, ‘The real point was not that 
the possibility of dissent had been irrevocably damaged...or that intellectuals had been coerced or corrupted (though that may have happened too), but that 
the natural procedures of intellectual enquiry had been interfered with’." See: Thomas M. Troy, Jr. (2002). “Intelligence in Recent Public Literature.” Studies 
in Intelligence. 46:1. https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/vol46no1/article08.html. Last 
accessed 23 June 2015. 
6 Evan Thomas (1995). The Very Best Men: Four Who Dared: The Early Years of the CIA. (New York: Simon & Schuster), 61. 
7 John M. Crewdson (1977). “Worldwide Propaganda Network Built by the C.I.A.” The New York Times. 26 December 1977. Quoted in Jaap van Ginneken 
(1998). Understanding global news : a critical introduction. (London: SAGE), 97. 
8 “EU bude bojovat s ruskou propagandou. Ve speciální skupině je i novinář z Česka” (“The EU will fight Russian propaganda with a special group that 
includes a Czech journalist”). Hospodářské Noviny [published online in Czech 4 June 2015]. http://domaci.ihned.cz/c1-64113920-eu-bude-bojovat-s-ruskou-
propagandou-ve-specialni-skupine-je-i-novinar-z-ceska. Last accessed 23 June 2015. 
9 Andrew Rettman (2015). “EU to strike back at Russian propaganda.” EU Observer [published online 19 March 2015]. 
https://euobserver.com/foreign/128071. Last accessed 25 June 2015. Mogherini’s formal title is High Representative of the European Union for Foreign 
Affairs and Security Policy. 
10 Gareth Harding (2015). “Russia: half-hearted EU propaganda no match for robust policies.” EU Observer [published online 23 March 2015]. 
https://euobserver.com/opinion/128101. Last accessed 25 June 2015. 
11 “Česko je ve sféře ruské propagandy, která demoralizuje, tvrdí expertka” (“Russian propaganda tries to demoralizre the Czech Republic, says expert”). 
Hospodářské Noviny [published online in Czech 23 June 2015]. http://domaci.ihned.cz/c1-64213170-cesko-je-ve-sfere-ruske-propagandy-ktera-
demoralizuje-tvrdi-expertka. Last accessed 23 June 2015 
12 “Invaze v roce 1968 jako záchrana před NATO? Ruský dokument je podle historika Tůmy ‘nejzprofanovanější propagandou’." (“The 1968 invasion as a 
rescue from NATO? Profane propaganda, says historian Tůmy”). Hospodářské Noviny [published online in Czech 29 May 2015]. 
http://zahranicni.ihned.cz/c1-64085560-invaze-v-roce-1968-jako-zachrana-pred-nato-rusky-dokument-je-podle-historika-tumy-nejzprofanovanejsi-
propagandou. Last accessed 23 June 2015. 
13 “East StratComTeam займется борьбой с российской пропагандой” (“East StratComTeam will fight against Russian propaganda”). EuroUA 
[published online in Russian 23 June 2015]. http://euroua.com/europe/eu/4289-east-stratcomteam-zajmetsya-borboj-s-rossijskoj-propagandoj. Last 
accessed 23 June 2015. 



 

 

support “independent media” and “increased public awareness of disinformation activities by external actors.”14  

The proposal did not go unnoticed by Russian propaganda trolls, which quickly denounced it a “propaganda cell in former 
Soviet states.”15 The reaction of mainstream Russian media exemplified “grey” propaganda—the trade name for information 
of questionable accuracy and origin that is not sourced.16 Lenta warned, “Europeans are preparing for an information war with 
Russia” directed at “convincing the citizens of Ukraine, Georgia and Moldova…that at some point the reforms promoted by 
the European Union will have a positive impact on the lives of citizens,”17 a clear allusion to the Greek financial crisis.  

The state-controlled RIA Novosti declared bluntly, “Russian Foreign Ministry: Demolishing the myth of ‘Russian propaganda,’ 
the EU interferes with the media.” According to its account, “Continuing to inflate the myth of ‘Russian propaganda,’ the EU 
narrows the boundaries of the free press,” the intent of which RIA Novosti claimed “is clearly aimed at eliminating any Russian 
presence in the international news media.”18 Its parent organization, Rossiia Segodnia, is an old hand at propaganda across the 
color spectrum including: 

“Carry[ing] out Soviet-type disinformatsiia (disinformation), routinely using ‘old-school’ active measures to create 
fictionalized versions of events. Typically, a conspiracy theory will be reported, perhaps citing a fake twitter account. 
After a few days, having been exposed as a fake, the story will be taken down, sometimes with an apology and the 
implication that there was a genuine misunderstanding. However, the false information has already been released and 
has entered the narrative of an event.”19 

Russia’s REGNUM took a more interesting tack. It announced, “Lithuanian politician disappointed the EU ‘not countering 
the propaganda of the Russian Federation.’” The politician in question, Petras Auštrevičius, is a member of the European 
Parliament for Lithuania. He is quoted saying the EU plan “says nothing about Russia’s information war in the west” against 
the EU and the countries of the Eastern partnership.20 REGNUM continues, “According to Auštrevičius, EU High 
Representative for Foreign Affairs and Security Policy Federica Mogherini does not understand or chooses deliberately to 
ignore the threat” posed by Russia’s information war because “Obviously, Commissioner Mogerini sees the problem extremely 
narrowly.”21 The intended message to Lithuanians: you’re on your own. 

                                                           
14 Andrew Rettman (2015). “EU draft plan on Russia’s media ‘misuse’.” EU Observer [published online 23 June 2015]. 
https://euobserver.com/foreign/129247. Last accessed 23 June 2015. 
15 The quote is from the English language website Russia Insider [published online 23 June 2015]. http://russia-insider.com/en/politics/eu-establish-
propaganda-team-former-soviet-states/ri8246. Last accessed 23 June 2015. 
16 The United States Central Intelligence Agency’s May 1954 “Principles to Assure Coordination of Gray Activities” defined white, grey, and black 
propaganda as follows:  

“White. Acknowledged as an official statement or act of the U.S. Government, or emanates from a source associated closely enough with the 
U.S. Government to reflect an official viewpoint. The information is true and factual. It also includes all output identified as coming from U.S. 
official sources. 
Gray. The true source (U.S. Government) is not revealed to the target audience. The activity engaged in plausibly appears to emanate from a 
non-official American source, or an indigenous, non-hostile source, or there may be no attribution. Gray is that information whose content is 
such that the effect will be increased if the hand of the U.S. Government and in some cases any American participation are not revealed. It is 
simply a means for the U.S. to present viewpoints which are in the interest of U.S. foreign policy, but which will be acceptable or more 
acceptable to the intended target audience than will an official government statement. 
Black. The activity engaged in appears to emanate from a source (government, party, group, organization, person) usually hostile in nature. The 
interest of the U.S. Government is concealed and the U.S. Government would deny responsibility. The content may be partially or completely 
fabricated, but that which is fabricated is made to appear credible to the target audience. Black activity is also usually designed to cause 
embarrassment to the ostensible source or to force the ostensible source to take action against its will.” 

Source: United States State Department. Foreign Relations of The United States, 1950–1955. The Intelligence Community, 1950–1955. DOCUMENT 181. 
https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1950-55Intel/d181. Last accessed 24 June 2015]. 
17 “ЕС поборется с «российской пропагандой» при помощи европейских ценностей.” (“The EU will compete with ‘Russian propaganda’ with the 
help of European values”). Lenta [published online in Russian 25 June 2015]. http://lenta.ru/news/2015/06/25/counter_propaganda/. Last accessed 25 
June 2015. 
18 “МИД РФ: раздувая миф о "пропаганде России", ЕС препятсвует работе СМИ” (“Russian Foreign Ministry: Demolishing the myth of ‘Russian 
propaganda,’ the EU interferes with the media”). RIA-Novosti [published online in Russian 24 June 2015]. 
http://ria.ru/world/20150624/1085608367.html. Last accessed 25 June 2015. 
19 John Lough, et al. (2014). “Russian Influence Abroad: Non-state Actors and Propaganda.” Chatham House Russia and Eurasia Programme (24 October 
2014), 2. http://www.chathamhouse 
20 The Eastern Partnership (EaP) was established in 2009 as a joint initiative of the EU and its six Eastern European partners: Armenia, Azerbaijan, 
Belarus, Georgia, the Republic of Moldova and Ukraine. 
21 “Литовский политик разочарован ЕС, который «не дал отпор пропаганде РФ»” (“Lithuanian politician disappointed the EU ‘not countering the 
propaganda of the Russian Federation’.”). REGNUM [published online in Russian 24 June 2015] http://regnum.ru/news/1936570.html. Last accessed 25 
June 2015.   



 

 

The EU plan suggests parallels to military units like the British Army’s 77th Brigade née Security Assistance Group, which has 
both media and psychological operations groups. It is described in a semi-official publication as “the focal point for what is 
being styled as the soft levers of power. It will be at the heart of the emerging concept of ‘persistent engagement’.”22 The 
description continues: 

“This desire to achieve success by changing the perceptions of adversaries and populations is as old as warfare itself. 
But what has changed in the past decade is the interconnectedness of the operational environment and the potential 
exploitation of the virtual domain…”23 

Elsewhere, its role is described as “the provision of Soft Power and Soft Effect capabilities.”24 While the UK government has 
been relatively silent on the 77th Brigade’s mission, the Secretary of State for Defense had this to say in response to a written 
question submitted in the House of Commons:  

“77th Brigade is the new name for the Security Assistance Group. Its continuing role includes: Providing support, in 
conjunction with other Government agencies, to efforts to build stability overseas and to wider defence [sic] 
diplomacy and overseas engagement…”25 

One might question whether EU white propaganda is an effective counter to the Russian grey variant—which Mathias 
Bröckers and Paul Schreyer sardonically dubbed Wir Sind Die Guten (“We’re the Good Guys)26—let alone far more pernicious 
black propaganda. As Nerijus Maliukevičius said, “It’s not an information war, it’s a disinformation war. It’s about creating 
strategic uncertainty: that nobody knows what the truth is”.27 Lithuania’s Foreign Affairs Minister Linas Linkevicius coined the 
colorful phrase “a littering of minds,”28 where Daniel Korski says Russian propaganda succeeds “not so much in convincing as 
in relativizing everything.”29 

Discussing data published recently by the Pew Research Center, 30 Bruce Stokes recently told the GLOBSEC Bratislava Global 
Security Forum that there “is a significant [pro-Russian] minority” within the EU—German commentators call them 
Putinverstehers or "Putin-understanders"31—with Stokes adding, “There’s some evidence this [Russian propaganda] is having an 
impact.”32 No doubt, given the well-documented persistence of Russian “troll” armies. One of the better-known examples 
(after a 2013 exposé by Russia’s Novaya Gazeta33) is the Internet Research Agency, an entity based outside St. Petersburg that 

                                                           
22 Chris Donnelly, ed. The British Army 2014. (London: Newsdesk Media),119. 
http://192.168.1.1:8181/http://army.newsdeskmedia.com/Images/Upload/files/TheBritishArmy2014.pdf. Last accessed 23 June 2015. 
23 Ibid., 121. 
24 “Force Troops Command. Overview and Brigades,” 29. https://britisharmedforcesreview.files.wordpress.com/2013/11/force-troops-command-
overview-and-brigades.pdf. Last accessed 23 June 2015. 
25 http://www.parliament.uk/business/publications/written-questions-answers-statements/written-question/Commons/2015-02-24/225283/. Last 
accessed 23 June 2015. 
26 Mathias Bröckers and Paul Schreyer (2014). Wir Sind Die Guten (Frankfurt: Westend Verlag GmbH). 
27 Quoted in Andrew Rettman (2015). “EU to strike back at Russian propaganda.” EU Observer [published online 19 March 2015]. 
https://euobserver.com/foreign/128071. Last accessed 25 June 2015. Maliukevičius studies propaganda at Vilnius Univeristy’s Institute of International 
Relations and Political Science. 
28 See @Linkevicius, 23 June 2014.  
29 See @VisegradInsight 21 June 2014. Daniel Korski is a special adviser to Prime Minister David Cameron and tweets at @DanielKorski. 
30 Pew Research Center (2015). “NATO Publics Blame Russia for Ukrainian Crisis, but Reluctant to Provide Military Aid,” (June 2015). 
http://www.pewglobal.org/files/2015/06/Pew-Research-Center-Russia-Ukraine-Report-FINAL-June-10-2015.pdf. Last accessed 18 June 2015. For a 
discussion of these data, see the author’s essay, “Between a Self-Questioning Europe, a Self-Assured Russia, and a Hapless Ukraine: How American 
Armed Forces Became NATO’s Foreign Legion.” http://www.fpri.org/articles/2015/06/between-self-questioning-europe-self-assured-russia-and-
hapless-ukraine-how-american-armed-forces-became-natos-foreign-legion 
31 Bröckers and Schreyer offered a tongue in cheek description of Putinverstehers in the German online magazine Telepolis. For them, “Vladimir Putin is a 
powerful man and a doer, a good czar and a savior of his people, a bad boy and a wise Patriarch—an all-star in the Champions League of world 
politics…He can drop a Siberian Tiger with one clean shot, play the piano, sing Fats Domino, and recite Goethe. He’s a hardened athlete with a black belt 
in Judo...Even critics of this self-referential ruler have to confess: the guy’s somehow got it.” See: Mathias Bröckers and Paul Schreyer (2014). “Die Guten 
und die Bösen” (“The Good and the Bad”). Telepolis [published online in German 18 August 2014]. http://www.heise.de/tp/artikel/42/42539/1.html. 
Last accessed 25 June 2015. A soberer appraisal is offered by Klaus-Dieter Frankenberge of the German daily Frankfurter Allgemeine Zeitung: “There is a 
considerable part of the German public that is sympathetic towards Russia, not necessarily towards Putin, even though he has quite a few sympathizers as 
well. There is a traditional romance with Russia; the devastating war experiences, actually on both sides; commercial interests, and sympathies which are 
the flip-side of a good dose of Anti-Americanism, particularly in East Germany. These people think it was the West who was to blame for what happened 
over Crimea and what is happening in the Donbass.” See (in Lithuanian) at: http://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/vokietija-su-rusija-sieja-tradicija-
tapes-romanas-yra-bent-kelios-svarbios-priezastys.d?id=682905886. Last accessed 25 June 2015.  
32 Quoted in Andrew Rettman (2015). “Russian propaganda wins EU hearts and minds.” EU Observer [published online 23 June 2015]. 
https://euobserver.com/foreign/129237. Last accessed 25 June 2015. Stokes is the Pew Research Center’s Director of Global Economic Attitudes. 
33 “Где живут тролли. И кто их кормит” (“Where are the trolls? Who feeds them?”). Novaya Gazeta [published online in Russia 7 September 2013] 



 

 

purportedly employs hundreds of trollers. 

Russia is especially effective at exploiting social media for grey propaganda. Pushing back earlier this year, one part of Wisner’s 
Wurlitzer still in operation today—the United States government-sponsored Radio Free Europe/Radio Liberty—published 
several exposés34 35 of Russian social media trolling.36 What is especially interesting is that the foundational story for the 25 
March RFE/RL exposé (and several others that were based on it) appears—at least in part—to be one published several days 
earlier in a local St. Petersburg weekly called My Community.37 That story is suspect on its face: it appeared in a free newspaper 
more typically focused on publishing local interest stories and selling advertising to local businesses. Its likely source—and the 
overall ur-story—is an exposé published in late February on the website Kioski, which is controlled by Finland’s Yle public 
broadcasting company.38 

This hypothesized chain of ambiguously sourced stories exemplifies why Jerzy Pomianowski raised a cautionary note about 
counter-propaganda efforts: 

“The sense of urgency for an ‘adequate response’—among others, in the form of counter-propaganda—has entered 
the political discourse. We are, however, approaching a slippery slope. If we decide to engage in counter-propaganda 
at the cost of high-quality journalism, the number of people who do not trust any media will only increase.”39 

Kennan humself wrote in a similar vein three decades ago:  

“One may say that to deny ourselves this species of capability is to accept a serious limitation on our ability to contend 
with forces now directed against us. Perhaps: but if so, it is a limitation with which we shall have to live. The success 
of our diplomacy has always depended, and will continue to depend, on its inherent honesty and openness of purpose 
and on the forthrightness with which it is carried out. Deprive us of that and we are deprived of our strongest armor 
and our most effective weapon.”40 

There is also the risk of the unanticipated or unchecked counterpunch. There is the intriguing case of a reputed hacktivist 
collective, Anonymous International, whose blog is known to Russians by the transliteration Shaltay-Boltay41 (“Humpty 
Dumpty”). It published classified documents and hacked emails it claimed were leaked by Russian government sources. There 
is widespread speculation regarding the group’s actual connections—some suggest without much proof, Russian intelligence 
agencies engaged in political intrigue—and whether some documents are genuine—for example, reports published a year ago 
that were purportedly written by President Putin’s chief of staff, Sergei Ivanov (who is considered by many analysts to be 
stridently anti-West42).43 

Nor is the United States immune from this effect. A February 2015 story some believe originated with German intelligence 
appeared in the tabloid Bild under the banner “Kalte Füsse—Bullshit—Angst”.44 It claimed, “Behind the conference room’s 

                                                                                                                                                                                                                        
http://www.novayagazeta.ru/politics/59889.html. Last accessed 26 June 2015. 
34 “The Trolls Who Came In From The Cold.” Radio Free Europe/Radio Liberty [published online 16 March 2015]. http://www.rferl.org/content/russia-
trolls-headquarters-media-internet-insider-account/26904157.html. Last accessed 26 June 2015. The original story was published on 14 March 2015 on 
RFL/RF’s Russian-language webside and can be accesed here” http://www.svoboda.org/content/transcript/26899521.html. Last accessed 25 June 2015. 
35 “One Professional Russian Troll Tells All.” Radio Free Europe/Radio Liberty [published online 25 March 2015]. http://www.rferl.org/content/how-to-
guide-russian-trolling-trolls/26919999.html. Last accessed 26 June 2015. 
36 So, too, the UK government-supported BBC around the conflict in eastern Ukraine. See: “Ukraine conflict: Inside Russia's 'Kremlin troll army'.” British 
Broadcasting Corporation [published online 19 March 2015]. http://www.bbc.com/news/world-europe-31962644. Last accessed 26 June 2015. 
37 “Столица политического троллинга” (“The capital of political trolling”). Мои Район [published online in Russian 11 March 2015]. 
http://www.mr7.ru/articles/112478/. Last accessed 26 June 2015. The Russian transliteration of the publication’s name is Moi Raion.  
38 “Yle Kioski Traces the Origins of Russian Social Media Propaganda–Never-before-seen Material from the Troll Factory.” Kioski [published online in 
English 20 February 2015]. http://kioski.yle.fi/omat/at-the-origins-of-russian-propaganda. Last accessed 22 June 2015. 
39 Jerzy Pomianowski (2015). “Russian speakers deserve good journalism.” EU Observer [published online 19 May 2015]. 
https://euobserver.com/opinion/128744. Last accessed 25 June 2015. Pomianowski is Executive Director of the European Endowment for Democracy 
and Poland’s former Deputy Foreign Minister. 
40 Kennan (1985), op cit., 215. 
41 Russian: Шалтай-Болтай. The group uses the tagline “Always with you, even when you don’t suspect it {Russian: Всегда с Вами, даже тогда когда Вы 
об этом не подозреваете] and publishes on its Russian-language website, http://b0ltai.org.  
42 See Lough, et al. (2014), op cit., 2.  
43 See: “Откровения Администрации президента: как манипулируют выборами и рейтингами” (“Presidential documents revealed: How to 
manipulate elections and poll ratings”). The Insider [published online in Russian 17 June 2014]. http://theins.ru/politika/986. Last accessed 24 June 2015.  
44 “’Kalte Füsse—Bullshit—Angst.’ Was US-Politiker WIRKLICH über die Deutschen in der Ukraine-Krise denken (“’Cold Feet—Bullshit—Angst.’ 
What US Politicians REALLY think about the Germans in the Ukraine crisis.”). BILD [published online in German 8 February 2015]. 



 

 

soundproofed doors in the luxurious Bayerischer Hof, American diplomats speak derisively about their German 
counterparts.” If the intent was to expose fracture lines inside the Western alliance over how best to resolve the conflict in 
eastern Ukraine, it succeeded regardless of the source. 

Much is made about hybrid warfare in which propaganda—white, grey and black—plays a significant role. That being said, it is 
important to remember a truism: Wisner’s Wurlitzer played in a far different era, and it might be said, against a much less 
artful (if no less dangerous) antagonist. The root word of antagonist—the Greek agôn—denotes a formalized contest, as an agôn 
logôn between a pair of opposed speeches. In their current agôn logôn with Russia, institutions like the EU and NATO face a 
formidable, resourceful, and too often underrated antagonist. 

In the ongoing battle of memes, Russia’s Sputnik website holds the edge. It declared, “New Iron Curtain: EU Leaders to Shield 
Europe from ‘Kremlin Propaganda’,”45 adding for effect, "if after all this the EU still complains that they are losing the 
'information war' against Russia, perhaps it's time to realize that people are just tired of the one-sided news coverage of the 
mainstream media."46 

Goodell wrote that no Greek tragedy could exist without a chorus.47 Its role is to describe and comment upon the main action 
of the play, often saying what the main characters could not say. It is to be regarded, Aristotle wrote in his Poetics, as one of the 
actors, as taking part in the action. If Europe’s new information warriors fulfill the role of the chorus, then the question must 
be asked: to whom, exactly, is that chorus speaking?  

Is it European Union publics? If a recent Pew Research Center report is to be believed, they already hold Russia in low 
esteem—less than a third in any EU country give Russia a positive rating, and pluralities in each see it as a military threat to its 
neighboring countries. Anti-Russia sentiment is even more pronounced in Poland: over two-thirds (70%) of Poles see Russia 
as a major military threat, and four-fifths (80%) have an unfavorable view of Russia. Given Pew’s findings, and that Europe’s 
Putinverstehers faith was unshaken by events in Crimea in eastern Ukraine, there seems little chance the East StratCom Team 
will much improve the EU’s home standing. 

Is it Russian citizens? The Pew Research Center found overwhelming confidence (88%) in President Putin’s handling of 
international affairs, and markedly negative views of the United States (81% unfavorable) and NATO (80%) with a softer but 
still negative view (60%) of the European Union. More than nine-in-ten Russians (93%) expressed a favorable opinion of their 
own country, and over two-thirds (69%) believe Soviet Union’s dissolution was a bad thing for Russia.48 Again, there seems 
little likelihood the East StratCom Team can have much effect on these numbers. 

If there is no apparent audience at home or inside Russia, perhaps the EU’s eastern borderlands are more promising? Moldova 
is mentioned specifically, so public opinion findings published in April by the Chişinău-based Institute for Public Policy are a 
useful reference. The IPP found Moldovans split evenly on whether Moldova should join the EU (40% for versus 42% 
against) but by a two-to-one margin favored joining Russia’s Eurasian Economic Union (58% to 26%). Moldovans by a 
margin of two-to-one favor neutrality over joining NATO (41% versus 21%). President Putin (60.4%) is Moldovans’ most-
trusted international leader, ahead of both Chancellor Merkel (43.6%) and President Obama (32.4%).49 Ukraine is another East 
StratCom Team target. There, the Pew Research Center reports two-thirds (67%) of Ukrainians want to join the EU—which is 
seen favorably by 72% of Ukrainians—and over half (53%) want to join NATO—of which 58% of Ukrainians hold a 
favorable view.50  

The problem here should be obvious—while EU and NATO membership are clearly pivotal (if not determining) factors in 
both countries, that option is likely foreclosed for the foreseeable future. Europe’s closed door—and Pew’s finding that no 
European NATO country registered a majority in favoring of the use of force to defend an ally in a military conflict with 

                                                                                                                                                                                                                        
http://www.bild.de/politik/inland/muenchner-sicherheitskonferenz/was-us-politiker-ueber-deutschland-denken-39678276.bild.html. Last accessed 26 
June 2015. 
45 “New Iron Curtain: EU Leaders to Shield Europe from ‘Kremlin Propaganda’.” Sputnik [published in English 5 April 2015]. 
http://sputniknews.com/politics/20150504/1021695630.html. Last accessed 27 June 2015. 
46 “EU Takes Swipe at Sputnik, RT for Challenging Western Media Bias.” Sputnik [published in English 24 June 2015]. 
http://sputniknews.com/europe/20150624/1023798364.html. Last accessed 27 June 2016. 
47 Thomas Dwight Goodell (1920). Athenian Tragedy: A Study in Popular Art. ( Port Washington: Kennikat Press), 77. 
48 Pew Research Center (2015). “NATO Publics Blame Russia for Ukrainian Crisis, but Reluctant to Provide Military Aid,” (June 2015). 
http://www.pewglobal.org/files/2015/06/Pew-Research-Center-Russia-Ukraine-Report-FINAL-June-10-2015.pdf. Last accessed 27 June 2015. 
49 Institute of Public Policy (2015). Barometer of Public Opinion. Republic of Moldova, April 2015. 
50 Pew Research Center (2015), op cit., 40. 



 

 

Russia—speaks far louder than any white propaganda.51 This is markedly so in the eastern borderlands, where the ever-
increasing politicization and polarization of daily life is a dominant theme.52  

In the meantime, Sputnik53—part of the government-controlled Rossiya Segodnya news agency, it claims to “tell the untold story” 
through “alternative news content”—carefully hones its message: 

“[I]n Britain an entire army brigade of 1500 men has been created, whose tasks include the fight against Russia on 
social networks. NATO has a task force aimed at countering Russian influence throughout the world. Only recently, 
Deutsche Welle launched a 24-hour television channel in English to counter RT {Russia Today, an English language news 
site]. At the same time, nearly all the major Western media, including the BBC, DW and Euronews have long 
disseminated their information in the Russian language, while Radio Liberty, funded directly by the US government, 
also broadcasts in Russian."54 

RT (Russia Today) echoed Sputnik’s commentary: 

“It’s not enough that there are hundreds of Western newspapers, TV channels, websites and radio stations, all 
beaming the same take on what is going on in the world. The UK has created a 1,500-strong army unit to, among 
other things, fight Russia in the social media space. NATO has a special taskforce dedicated to countering Russia’s 
influence. Deutsche Welle just launched a 24-hour English-language news channel that’s supposed to compete directly 
with RT—despite the global presence of Euronews, BBC World News and CNN International. If despite all these 
efforts, the EU is still concerned with ‘losing the information war’ to Russia, perhaps the time has come for it to 
realize that people around the world simply no longer believe their same tired, one-sided narratives of current 
events.”55 

The most fruitful target for the East StratCom Team might turn out to be country-specific pro-Russia trolling. One of the best 
open-source analyses of this phenomenon was published in late June by the previously mentioned Finnish website, Kioski.56 

Here again, though, Jerzy Pomianowski sounded a cautionary note in an interview on Latvian television: 

“While we often hear that the Kremlin’s propaganda should be fought with counterpropaganda, I consider such an 
approach problematic. If our only reaction to the situation is counterpropaganda, we will only worsen this situation. 
[…] The only remedy for propaganda is truth.” 

Using the metaphor of a “tank” to symbolize Russian information warfighting, he added, “We should not build tanks to fight 
other tanks—we should fight tanks with truth. If we start building our own ‘tanks’, there will be no winners, and we will all 
lose.”57 

____________________________________________ 

                                                           
51 Pew surveyed NATO publics in France, Germany, Italy, Poland, Spain and the United Kingdom, along with Canada and the United States. 
52 This has disturbing parallels to, for example, French society in the 1930s. See: Ken Cuthbertson (2015). A Complex Fate: William L. Shirer and the American 
Century. (Montreal: McGill-Queen’s University Press), 114. 
53 Sputnik is an international multimedia news service that was launched in November 2014 as the successor to RIA Novosti and the Voice of Russia. Part of 
the government-controlled Rossiya Segodnya, it is produced in 33 languages. According to its website, ”Sputnik tells the untold. The agency is uniquely 
positioned as a provider of alternative news content and a radio broadcaster. Sputnik’s broadcasting is entirely geared toward foreign audiences.” 
54 “EU Takes Swipe at Sputnik, RT for Challenging Western Media Bias.” Sputnik [published online 24 June 2015]. 
http://in.sputniknews.com/russia/20150624/1014912784.html. Last accessed 28 June 2015. 
55 “EU drafts plan to counter Russian media ‘disinformation’, targeting RT.” RT [published online in English 25 June 2015]. http://rt.com/news/269509-
eu-plan-counter-russia/. Last accessed 28 June 2015. 
56 See: “Yle Kioski Investigated: This is How Pro-Russia Trolls Manipulate Finns Online – Check the List of Forums Favored by Propagandists.” Kioski 
[published online in English 24 June 2015]. http://kioski.yle.fi/omat/troll-piece-2-english. Last accessed 28 June 2015. See also: “This is What Pro-Russia 
Internet Propaganda Feels Like – Finns Have Been Tricked into Believing in Lies.” Kioski [published online in English 24 June 2015]. 
http://kioski.yle.fi/omat/this-is-what-pro-russia-internet-propaganda-feels-like Last accessed 28 June 2015. 
57 “Ежи Помяновский: Русский язык не принадлежит только России или Путину” (“Jerzy Pomianowski: ‘Russian language’ doesn’t belong only to 
Russia or Putin.” Latvijas Sabiedriskie mediji [published online in Russian 28 May 2015]. http://www.lsm.lv/ru/statja/obschestvo/novosti/ezhi-
pomjanovskiy-russkiy-jazik-ne-prinadlezhit-tolko-rossii-ili-putinu.a131546/. Last accessed 28 June 2015. 



 

 

It is worth recalling in conclusion two lessons learned from the experience of Wisner’s Mighty Wurlitzer.58 The first is that it 
failed in its original purpose—the mobilization of eastern-bloc émigrés to liberate ‘captive nations’. The second is that its 
operations were most effective when they succeeded in attracting the support of national elites who shared a positive vision of 
American power in the world. 

Today’s information stream is a horizontal network of citizens informing (or misinforming, depending on your view) each 
other. It is not a Wisner-era vertical in which authoritative journalists inform a receptive public down the information chain. It 
is precisely this horizontality that underlies why publics have become more susceptible to strategically-targeted, politically-
suggestive propaganda; witness the earlier Sputnik and RT commentaries.59 

It must be asked whether an under-defined effort at white propaganda is likely to move the needle appreciably with European 
Union publics; to reverse the low regard in which Western governments are held by an overwhelming number of Russians; 
and/or to alter the reality in the eastern borderlands that the doors to Europe’s economic and defense unions are resolutely 
closed. The suggestion is that it may do none of these, or at least do none of them well.  

Europe’s dilemma is not that large numbers of its citizens hold naïve views of the Russian government or are unduly swayed 
by Russian disinformation. It is not that Russian citizens live in some Stalin-era time warp. Nor is it that eastern borderlands 
hear Europe’s voice only faintly and furtively over a crackling shortwave receiver. It is instead that some European publics 
seem resigned to—or worse, intent upon—returning the area east of Germany and west of Moscow to what Polish intellectual 
Czesław Miłosz called "the white space on the map.” That space, he wrote, could easily bear the inscription Ubi Leones, “a 
domain of wild beasts that includes such cities as Prague [...] Warsaw, Budapest and Belgrade."60 

Some Russian trollers, audaciously embracing Die Große Lüge,61 have adopted George Orwell’s aphorism that the further a 
society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it. As Europe dusts off the Mighty Wurlitzer, that aphorism 
might be instructively recast as “The further a society drifts from the truth about itself, the more it will be hated by those 
whom it seeks to convince.” 

 

                                                           
58 Wilford (2008), 250-252. 
59 Stéphanie Ha (2015). “Russian Propaganda, Disinformation, and EU strategic communication: revisiting Cold War rhetoric.” Eyes on Europe [published 
online 3 May 2015]. http://www.eyes-on-europe.eu/russian-propaganda-disinformation-and-eu-strategic-communication/. Last accessed 28 June 2015. 
60 Ubi leones means "where the lions roam". Czesław Miłosz (1983). The Witness of Poetry; The Charles Eliot Norton lectures 1981/82. (Cambridge: Harvard 
University Press), 7. 
61 “The Big Lie” is a propaganda term coined by Hitler in Mein Kampf, in which he wrote “even the most impertinent lie leaves something dangling…that 
at least some will still accept as true.”  

 

FPRI, 1528 Walnut Street, Suite 610, Philadelphia, PA 19102-3684 
For more information, contact Eli Gilman at 215-732-3774, ext. 103, email fpri@fpri.org, or visit us at www.fpri.org 


