
Jerusalem Quarterly 50  [ 113 ]

The main objective of R. Michael Bracy’s 
book is the analysis of the formation 
and development of Palestinian identity 
during the second and third decades of the 
twentieth century. The major sources on 
which his research is purportedly based 
are contemporary issues of the newspaper 
Falastin. There are very few scholarly works 
on ‘Isa al-‘Isa and Falastin. Most recently 
an important biography of him appeared 
in French, Les mémoires de ‘Issa al-‘Issa 
by Noha Tadros Khalaf (Institut Maghreb-
Europe, Paris 2009).∗ For this reason this 
book is a welcome addition to this subject. 
Unfortunately the book is marred by serious 
problems.

Printing Class consists of six parts. The 
introductory chapter provides the readers 
with basic information about the newspaper, 
its usual content, central and recurring 
themes as well as about its two owners 
and editors ‘Isa al-‘Isa and Yusuf al-‘Isa. 
Great attention is given to an outline of 
nationalism in general and Arab nationalism 
in particular. 

The second chapter covers an extensive 
number of issues. The early life of ‘Isa al-
‘Isa and the start of his journalistic career are 
described, followed by a detailed discussion 
of  a very important issue – “Orthodox 
matters” – concerning the situation within the 
Orthodox church in Palestine at the turn of 
the twentieth century. The importance of this 
issue lies in the fact that this was the catalyst 
that led ‘Isa al-‘Isa to found Falastin. Again, 

Polemikos
‘Isa al-‘Isa and 
Printing Class: Too 
Much Borrowing?
Emanuel Beška

Printing Class: ‘Isa al-‘Isa, Filastin, 
and the Textual Construction of 
National Identity, 1911-1931. R. 
Michael Bracy, Lanham, MD: 
University Press of America, 2010. 
172 pages.

* Editor’s note: See Noha Tadros Khalaf, “Falastin versus 
the British Mandate and Zionism (1921-1931): Between a 
Rock and a Hard Place,” Jerusalem Quarterly 45 (Spring 
2011): 6-24. JQ here uses the colloquial spelling Falastin 
(rather than the more literary/classical Filastin) for the 
title of al-‘Isa’s Jaffa newspaper, except where the latter 
occurs in quoted passages. This seems to accord with the 
publisher’s preference, as can be seen from the masthead 
of the Arabic edition.



[ 114 ]  ‘Isa al-‘Isa and Printing Class: Too Much Borrowing?

a sizable section of this chapter deals with the newspaper itself, its content, periodicity, 
number of pages and pricing, covering the period before and also after WWI. 

The pre-WWI era is the subject of the third chapter. This examines various affairs, 
scandals and other events that occurred during the first four years of the newspaper’s 
publication, especially those that had a formative influence on Palestinian identity 
(al-Fula affair, the Arab Congress in Paris, and the attempt to achieve Arab-Zionist 
Entente). 

The next chapter is concerned with the second decade of Falastin’s existence. 
Again, the author deals with the most important events and developments of this 
period. Considerable space is dedicated to the General Islamic Congress, its main 
focus and consequences. 

Economic and social issues are the subject of the penultimate chapter, which starts 
with a brief excursus on the main problems of Palestinian rural areas and is followed 
by a short history of Palestinian agriculture. The rest of the chapter covers Palestinian-
Zionist economic competition and British favoritism towards the Zionists. The last 
part of this chapter deals with one of the biggest land sales of the Mandate period 
– that of Wadi al-Hawarith. Astonishingly, the earlier and much larger sale of the 
remaining Sursuq family real estate holdings in the plain of Marj ibn ‘Amir is never 
mentioned in the book. 

The last chapter discusses the changing identity of the Palestinians, concerning not 
only its national, but also cultural and social dimensions. 

Let us now move to the main part of this review which aims to expose the 
wrongdoings of the author of Printing Class. As early as the first lines of Chapter 
One, the English translation of a short poem in Arabic1 is copied word by word from 
Rashid Khalidi’s The Iron Cage2 first published in 2007, although the reference is to 
Ya‘qub ‘Awdat’s Min a‘lam al-fikr wa al-adab fi Filastin. In addition, this verse is 
dated incorrectly. Bracy dates it to the year 1922 while, in fact, it was written by ‘Isa 
al-‘Isa in the aftermath of an-Nakba. This is unequivocally clear from the book given 
as reference by Bracy which states: “After the tragedy and catastrophe took place, and 
the inhabitants and beloved ones were dispersed, the deceased [‘Isa al-‘Isa] said in a 
desperate and sad tone …:”3

In the first paragraph of Chapter Two the author partially paraphrases and partially 
“borrows” from Rashid Khalidi’s The Iron Cage.4 On page 19 Bracy describes the 
family background of ‘Isa al-‘Isa: “He came from a family that produced a number of 
writers, journalists, and intellectuals, including his uncle Hanna ‘Abdullah al-‘Isa, who 
founded the bi-monthly Jerusalem journal al-Asma‘i (The Listening [sic]) in 1908, 
and his cousin Yusuf, with whom he founded Falastin.5” Compare with Khalidi’s 
formulation: “His family produced a number of writers, journalists, and intellectuals, 
including his uncle, Hanna al-‘Isa, founder in 1908 of the Jerusalem bimonthly journal 
al-Asma’i, and his cousin Yusuf, with whom he founded Falastin, ...”6

It is noteworthy that even though R. Michael Bracy verifiably copied extensive 
parts of Rashid Khalidi’s monograph The Iron Cage, this book does not appear among 
the bibliographic sources cited at the end of the book, nor is it referred to anywhere 



Jerusalem Quarterly 50  [ 115 ]

else in the volume. 
Another example occurs on page 30 of Bracy’s book: “What was at issue was 

control of the Greek Orthodox Church in Palestine, and the considerable assets in land 
and property that it controlled, by the local communities and by priests who issued 
from the Arabic-speaking laity, rather than by the Greek-speaking upper clergy who 
earlier had dominated the Orthodox Church throughout the Ottoman Empire.” The 
wording is almost identical with Khalidi’s text: “What was at issue was control of the 
Greek Orthodox Church in Palestine, and the considerable assets in land and property 
that it owned, by the local communities and by priests who issued from the Arabic-
speaking laity, rather than by the Greek-speaking upper clergy who previously had 
dominated the Orthodox Church throughout the Ottoman Empire.”7 

One more example can be found on page 31 of Printing Class: “However, 
‘Isa never developed the same close relationship with ‘Abdullah as he had had 
with his younger brother, Faysal, nor did he ever have the same degree of respect 
for ‘Abdullah. This is apparent from the uncomplimentary passages in his poetry 
describing the Transjordanian ruler in which ‘Isa describes two unsatisfying 
encounters with the monarch.8 Having for much of his life advocated the inter-relation 
of the Palestinian and Arab spheres and the need for the Palestinians to rely on the 
other Arabs, near the end of his days, in exile from a Jaffa which was no longer an 
Arab city, ‘Isa was forced to recognize that the rulers of the Arabs could not be relied 
upon.” As before, large parts of the text have been copied word by word from The 
Iron Cage: “It is apparent, moreover that al-‘Isa never developed the same close 
relationship with ‘Abdullah as he had had with the amir’s younger brother Faysal, nor 
did he ever have the same degree of respect for ‘Abdullah. This is evidenced by the 
uncomplimentary passages in his memoir where al-‘Isa describes two unsatisfying 
encounters with the Jordanian ruler.9 Having for much of his life advocated the 
interrelation of the Palestinian and Arab spheres, and the need for the Palestinians 
to rely on the other Arabs, near the end of his days, in exile from a Jaffa that was no 
longer an Arab city, ‘Isa al-‘Isa was forced to recognize that the Arab rulers could not 
be relied upon, just as he had long argued that the Palestinian leadership had failed.”10 

The Iron Cage is not the only book written by Rashid Khalidi that Bracy 
“borrowed” from. The same is true for his Palestinian Identity: The Construction of 
Modern National Consciousness. The situation here is slightly different, because in 
some places Bracy refers to this book. However, elsewhere he simply copies long 
sentences from Khalidi’s monograph without marking them as citations and he does 
not mention the actual source. Instead, he refers to the original sources used by 
Khalidi.  

The first example is from page 46 in Bracy: “Shukri al-‘Asali’s next step was 
even more radical. He was informed that at the orders of the local agent of the JNF, 
Yehoshua Hankin, a band of thirty armed members of Ha-Shomer, the precursor of 
the Haganah, had been sent to occupy the lands of the al-Fula villagers. This was 
part of what Gershon Shafir describes as ‘a new method of Jewish presence through 
‘conquest groups’ that initially settled and prepared newly purchased land until it had 



[ 116 ]  ‘Isa al-‘Isa and Printing Class: Too Much Borrowing?

been handed over to its permanent Jewish owners.’11 The qa’imaqam immediately sent 
a large body of troops to the scene to drive them away.” Let us now compare it this 
with the text from Palestinian Identity: “Shukri al-‘Asali’s next step was even more 
radical. He was informed that at the orders of the local agent of the JNF, Yehoshua 
Hankin, a band of thirty armed members of Ha-Shomer had been sent to occupy the 
lands of the al-Fula villagers. This was part of what Shafir describes as ‘a new method 
of Jewish presence through ‘conquest groups’ that initially settled and prepared newly 
purchased land until it had been handed over to its permanent Jewish owners.’12 The 
qa’immaqam immediately sent a large body of troops to the scene to drive them 
away.”13 

Although a part of the previously cited passage does include the relevant 
bibliographical reference, it is not up to the usual academic standards, since it is the 
source from which the quote was taken that should be used. In this case it is without 
any doubt Rashid Khalidi’s Palestinian Identity. 

Furthermore, consider the paragraph on page 47 for which Bracy gives the 
newspaper al-Ittihad al-‘Uthmani as his source: “In large part due to ‘Asali’s actions, 
the al-Fula incident became a cause célèbre in Syria, with dozens of articles appearing 
in newspapers in Damascus, Beirut, Haifa, and elsewhere over a period of over a 
year. In the press and during debates in the Ottoman parliament after ‘Asali’s arrival 
there, it served as a striking illustration of charges regarding the ruling CUP’s failure 
to take into account concerns raised by Arabs restive over what increasingly seemed 
like Turkish domination of the Empire. From the press accounts and descriptions of 
‘Asali’s speeches during the election campaign and later on in the Ottoman parliament, 
it is clear that it was the spectacle of Arab peasants resisting expulsion from their 
homes and lands to make room for foreign colonists which gave this incident its 
potent impact for most Arab audiences.”14 I did not have access to the newspaper, but 
when we compare this text with the paragraph in The Palestinian Identity on page 109 
which is almost identical (and also after careful consideration of the content),15 it is 
certain that al-Ittihad al-‘Uthmani is not the real source: “In large part as a result of 
al-‘Asali’s actions, the al-Fula incident became a cause célèbre in bilad al-Sham, with 
dozens of articles appearing in newspapers in Damascus, Beirut, Haifa, and elsewhere 
over a period of over a year. In the press and during debates in the Ottoman parliament 
after al-‘Asali’s arrival there, it served as a striking illustration of charges regarding 
the ruling CUP’s failure to take into account Arab concerns made by Arabs restive 
over what increasingly seemed like Turkish domination of the Empire. From the press 
accounts and descriptions of al-‘Asali’s speeches during the election campaign and 
later on in the Ottoman Parliament, it is clear that it was the spectacle of Arab peasants 
resisting expulsion from their homes and lands to make room for foreign colonists 
which gave this incident its potent impact for most Arab audiences.”16 

On the next two pages (pp. 47-48) in Bracy, there are repeated cases of 
“borrowing” from Palestinian Identity (pp. 109-111). However, I think the two 
examples presented above are sufficient as evidence. 

Excessive “borrowing” is not the only kind of academic misconduct perpetrated in 



Jerusalem Quarterly 50  [ 117 ]

this publication. The author also purports to use primary sources in Arabic extensively, 
especially the newspaper Falastin. Concerning the pre-WWI issues, I can prove that 
he has fabricated a lot of the references. This also concerns Khalil as-Sakakini’s 
diaries Kadha ana ya dunya. On page 19 Bracy writes: “Following graduation, 
‘Isa returned to Palestine and worked at both the Qajari Consulate and the Coptic 
Monastery in Jerusalem. He became a close friend to Khalil al-Sakakini at this time, 
with whom he shared strong nationalist feelings.17” After inspecting the page referred 
to, I found that it does not contain any information about ‘Isa al-‘Isa whatsoever.18 

Now let us proceed to the newspaper Falastin. In this regard Bracy makes the task 
of verification often more difficult by giving incomplete references. He frequently 
omits title of the article and sometimes does not even give the page number. 

On page 54 Bracy describes a letter sent by Rafiq al-Azm to Mahmud al-Humusani 
on 20 June 1914. Bracy claims that the letter was published in Falastin on 30 June 
1914. However, no issue was published on that date and none of the issues printed 
during the previous or subsequent weeks contain this letter. It appears that the 
information that the letter was published in the paper has been fabricated. Indeed, 
the real source of this information is the book Arab Nationalism and the Palestinians 
by Abdelaziz A. Ayyad. It can be proven by comparing both the citation and the text 
preceding it. The translated quotations from the letter are almost identical and out of 
six sentences they comprise, only one is slightly different. In the preceding paragraph 
which offers contextual information some formulations were also “borrowed” by 
Bracy.19 Compare the following: “... explained the ideology of the party and the 
attitude adopted toward Zionism and Jews”20 and “...explained the ideology of the 
party and the attitude adopted toward Zionists and the Jews.”21 

On the next page Bracy refers to the newspaper Falastin (19 April 1913, p.1), 
but in reality, he “borrows” again from Abdelaziz A. Ayyad: “If there were no 
strong imperial authority in Palestine the Zionists would be able to use their wealth 
and influence to obtain the power of the majority, going on to become members in 
the municipalities, the administrations, the general council of the mutasarrifya.”22 
Compare with: “Were they to do this, the Zionists would be able to use their wealth 
and influence to obtain the power of the majority, going on to become members in the 
municipalities, the administrations, the general council of the Mutasarrifyah.”23 

The paragraph on page 58 with the references numbered 91 and 9224 describes 
activities and meetings of the Wali of Beirut, Nasif Bey al-Khalidi and Dr. Thon 
regarding an Arab-Zionist Entente. It also contains the list of Arab delegates who 
were supposed to attend the Arab-Zionist meeting. Bracy concludes the paragraph 
thus: “...‘Isa devoted an entire front-page editorial to the issue of affiliation between 
various groups of people in the region because ‘... governments are transient and 
fluctuate, only the people are the constant factor, and one must come to an agreement 
with the people.’” As a matter of fact, there was no issue of Falastin published on 30 
July 1914. On 29 July issue no. 340-43 and on 1 August issue no. 341-44 were printed 
which proves that there was no other issue in between. Now let us inspect the first 
page of the issue 340-43. The editorial Al-atibba’ ghadu marda [The doctors Have 



[ 118 ]  ‘Isa al-‘Isa and Printing Class: Too Much Borrowing?

Become Patients] covers the situation in Europe. Other articles on this page also deal 
with European matters, except for the last one titled Al-ictida’ cala al-khidiwi [Attack 
on the Khedive]. Similarly, on pages 2-6 the activities concerning Arab-Zionist entente 
are not mentioned at all. The editorial of the next issue 341-44 bears the title ‘Asr 
al-jinsiyat [The Era of Nations] and concerns the starting war. In both cases the first 
pages of the issues from the following week – 5 and 8 August also cover the war in 
Europe. Issue no. 344-47 was printed on 12 August, i.e. 30 July according to the Julian 
Calendar. As in the previous cases, the whole first page deals with the war. Again, 
the quotation has not been taken and translated from the newspaper as Bracy claims. 
On the contrary, it has been “borrowed” from Neville Mandel’s book The Arabs and 
Zionism before World War I and the original source is a document from the Central 
Zionist Archive with the date 30.7.1914: “Governments are transient and fluctuate; the 
people are the constant factor, and one must come to an agreement with the people.”25 

The whole of page 56 has been lifted from The Arabs and Zionism before World 
War I, including the translation of a long poem that consists of 38 lines. Only one 
word of the literary piece is different; Bracy has changed the verb “awake” into 
“awaken”. Despite this fact, the author refers to Falastin and not to Mandel’s 
monograph.26 

A very interesting illustration of Bracy’s approach can be found on page 52. 
There he pretends to quote from an article published in Falastin on 25 January, 1913. 
However, the real source of this passage is Neville Mandel’s monograph, as can be 
easily demonstrated. Firstly, the quotation is identical with that given by Mandel: “if 
this state of affairs continues … then the Zionists will gain mastery over our country, 
village by village, town by town; tomorrow the whole of Jerusalem will be sold and 
then Palestine in its entirety.”27 Furthermore, the title of the article written by ‘Arif 
al-‘Arif – Ila mutasarrifina al-jadid: As-sahyuniyuna wa Abu Shusha [To Our New 
Mutasarrif: The Zionists and Abu Shusha] – is not given by Mandel. As he introduces 
the aforementioned quotation with the following words – “Inter alia, he wrote that 
…”, Bracy mistook the Latin phrase for the title of the article. And finally, Bracy 
places the article on page 1 – as is his usual habit – and not on pages 3-4 where it is 
located. 

The next example proves that the author did not inspect issues of the newspaper 
and is not familiar with its fortunes in the spring and early summer of 1914. At that 
time, the publication of Falastin was suspended for almost two months between 15 
April (issue 324-27) and 6 June 1914 (issue 325-28). The problem with this reference 
(and a number of others) is that it refers to an issue of Falastin printed in May 1914 
whereas, in fact, no issue of the newspaper was published during this month.28 On 
page 59 Bracy writes: “‘Isa’s voice was matched by opinions expressed throughout 
the summer of 1914 by Palestinian leaders such as the Jerusalem shaykh, ‘Abd al-
Qadir al-Muzghar, who called for an extension of local schools and ‘public councils’ 
in order to organize both peasants in the countryside and the population of the cities 
to understand the implications of increasing immigration and the avoidance of 
‘chauvinistic tensions.’”29 It seems that in this case the author was also “inspired” 



Jerusalem Quarterly 50  [ 119 ]

by Mandel’s monograph: “A month later, ‘Abd al-Qadir al-Muzghar, a well-known 
shaykh in Jerusalem, also spoke of the new mood. He told Dr. Isaac Lévy, the manager 
of the Jerusalem branch of the Anglo-Palestine Company, that he was perturbed 
at attitudes held by Arab and Zionist youth, both of whom harboured extremely 
chauvinistic and potentially dangerous elements.”30  Mandel does not refer to Falastin, 
but draws on a document from the Central Zionist Archive. 

In September 1914, Falastin was closed down for six years.31 Nevertheless, this 
does not prevent the author from referring to issues supposedly published in the 
following year (12 January, 12 and 23 February and 6 March 1915).32 This is even 
stranger considering the fact that in the book he repeatedly states that the publication 
of Falastin was suspended in autumn 1914 and reappeared only after the end of 
WWI.33 

Emanuel Beška received his PhD. from Comenius University in Bratislava, Slovakia 
(2008). He is a research fellow at the Institute of Oriental Studies at Slovak Academy 
of Sciences.

Endnotes
1	 Bracy, Printing Class, 1.
2	 Rashid Khalidi, The Iron Cage: The Story 

of the Palestinian Struggle for Statehood 
(Boston: Beacon Press, 2007), 100.

3	 My translation from Arabic to English. Ya‘qub 
‘Awdat, Min a‘lam al-fikr wa al-adab fi 
Filastin. (Jerusalem and Amman: Wakalat at-
tawzi‘ al-urdiniyya, 1987),  478.

4	 Khalidi, The Iron Cage.
5	 Yusuf Khury, Al-Sahafa al-‘Arabiyya fi 

Falastin (Beirut: Institute for Palestine 
Studies, 1976), 7.

6	 Khalidi, The Iron Cage, 95.
7	 Khalidi, The Iron Cage, 99.
8	 ‘Isa al-‘Isa, Nafathat qalb, (Beirut: Haquq 

al-Taba’ Muhafutha [sic], 1927), 104-105, 118-
119.

9	 ‘Isa al-‘Isa, “Min Dhikrayat al-Madi,” 64-65, 
68-69.

10	 Khalidi, The Iron Cage, 101.
11	 Gershon Shafir, Land, Labor, and the Origins 

of the Israeli-Palestinian Conflict, 1882-1914 
(Cambridge: Cambridge University Press, 
1989), 139.

12	 Shafir, Land, Labor, 139.
13	 Rashid Khalidi, Palestinian Identity: 

The Construction of Modern National 
Consciousness (New York: Columbia 
University Press, 1997), 108.

14	 Al-Ittihad al-‘Uthmani, no. 737, February 21, 
1911, p. 2.

15	 Shukri al-cAsali was elected to parliament in 

January 1911 and gave his anti-Zionist speech 
only in May 1911. The text of his address 
can be found in Haqqi al-cAzm, Al-isticmar 
as-sahyuni fi majlis al-umma: Khitab rannan. 
[Zionist Colonization in the Parliament: 
Resounding Speech.] in al-Muqtabas, 691, 
31.5.1911, pp. 1-2.

16	 Khalidi, Palestinian Identity, 109.
17	 Khalil as-Sakakini, Kadha ana ya dunya 

(Beirut: al-Ittihad al-‘Amm lil-Kutub wa al-
Suhufiyin al-Filiastiniyya, 1982), 37.

18	T he real source seems to be Khalidi, The Iron 
Cage,  95.

19	A bdelaziz A. Ayyad, Arab Nationalism and the 
Palestinians: 1850-1939 (PASSIA, 1999), 54-
55.

20	 Bracy, Printing Class, 54.
21	A yyad, Arab Nationalism, 54
22	 Bracy, Printing Class, 55.
23	A yyad, Arab Nationalism, 55.
24	 Falastin, 30.7.1914, p. 1.
25	 Neville J. Mandel, The Arabs and Zionism 

before World War I (Berkeley: University of 
California Press, 1976), 202.

26	 Bracy, Printing Class, 56-57; Mandel, The 
Arabs and Zionism, 175-176.

27	 Bracy, Printing Class, 52; Mandel, The Arabs 
and Zionism, 139-140.

28	 During the intermission a pamphlet which 
contained one article, an editorial, was 
published instead of the suspended newspaper. 
Mandel quotes at length from this circular 
published on 27 April 1914 or earlier. Mandel, 



[ 120 ]  ‘Isa al-‘Isa and Printing Class: Too Much Borrowing?

The Arabs and Zionism, 180-181. Rashid 
Khalidi writes that “a special issue of Falastin, 
dated 7 Nisan 1330/May 1914 (remainder of 
date erased on extant copy)” which comprised 
only an editorial, was published. Khalidi, The 
Iron Cage, 247, n. 71. After comparing the 
quotations from the circular in Mandel’s (p. 
181) and Khalidi’s books (p. 94) it seems that 
they both refer to the same document. Since 
Khalidi writes that the date is only partially 
visible it is possible that the complete date on 

the pamphlet was [2]7 Nisan – which would be 
27 April.

29	 ‘Abd al-Qadir al-Muzghar, Falastin, May 19, 
1914, p. 1.

30	 Mandel, The Arabs and Zionism, 217-218.
31	 Mandel, The Arabs and Zionism, 209; Khalidi, 

The Iron Cage, 95.
32	 Bracy, Printing Class, 103 n. 11, 13 and 104 n. 

46.
33	 Bracy, Printing Class, 26, 28, 59, 65.


