Yusuf al-'Isa: A
Founder of Modern
Journalism in
Palestine

Emanuel Beska

Yusuf al-‘Isa was an early pioneer of modern
journalism in Palestine which began to flourish
during the second Ottoman constitutional
period. During the years 1911-14 he worked
as the editor-in-chief of the Arabic newspaper
Filastin (Palestine). The texts written by him
reflect his broad cultural horizon, progressive
modernist thinking, open-mindedness, and
aversion to dogmatism. These writings also
manifest his commitment to secularism,
Ottoman and Palestinian patriotism, and
religious tolerance, as well as a respect for
and inclusive approach to other religious
and ethnic communities within the Ottoman
Empire.

Beginnings of the Arabic Periodical
Press in Palestine

The history of the private Arabic periodical
press in the Ottoman Palestine began only
after the Young Turk Revolution of July 1908.
Thereafter, the autocratic rule of Sultan Abd
al-Hamid II (1876-1909) came to an end, the
constitution was restored, a new parliament
elected, and press censorship significantly
eased. In Palestine this spurred a sudden boom
in newspaper publication. While previously
no private Arabic newspapers had existed
in the sanjags of Jerusalem, Nablus, and
‘Akka, more than thirty Arabic periodicals
were established in the years following the
revolution until the outbreak of World War 1.
This was a development of crucial importance,
which led to an accelerated flow of information
and had a momentous impact on the identity
of Palestine’s inhabitants. Many of the newly
founded periodicals had a very short lifespan,
and only a few became well established.
Among the most long-lived were al-Karmil
(1908-1914) published in Haifa by Najib al-

Jerusalem Quarterly 74 [ 7]



The team of the Arabic newspaper Filastin, Jaffa, 1993. Yusuf al-'Isa might be the first person from left in
the middle row. Photo published in 'Isa al-'Isa's memoirs by Noha Tadros Khalaf.

Khuri Nassar and al-Quds (1908—1914) published in Jerusalem by Jurji Habib Hananiya.
Most of the newspapers of this era were either weeklies or biweeklies and contained four
pages. All pre-World War I Arabic Palestinian periodicals were printed in Jerusalem,
Jaffa, or Haifa.'

The newspaper Filastin was established in January 1911 in Jaffa, and continued until
the end of October 1914. In total, 367 issues were published during the second Ottoman
constitutional period. Unfortunately, not all issues of the newspaper are extant. Of the first
fifty issues from the first half of 1911 only one has been located;? the last twenty-two issues
printed after mid-August 1914 are also missing. The owner and managing director of Filastin
was ‘Isa Dawud al-‘Isa (1878—1950) and its editor-in-chief, his older cousin Yusuf al-‘Isa
(1870/74-1948). The biweekly appeared always on Wednesday and Saturday and for most
of'its pre—WWI existence it consisted of four pages (in mid-June 1914 its size was enlarged
to six pages).’ It was a truly modern newspaper with a wide network of contributors and
correspondents. Most of its coverage focused on the Jerusalem mutasarrifate, but it was also
concerned with the neighboring districts, the Ottoman Empire, and the wider world, drawing
extensively on reports from other newspapers and several news agencies.* With more than
a thousand subscribers, Filastin was one of the highest circulation Arabic periodicals in
Palestine.’ In 1913, the editors adopted the innovative approach of sending free copies of
the newspaper to the villages of the Jaffa subdistrict in order to disseminate information in
the countryside.® However, this was a short-lived attempt which ended in failure.” Filastin
was suspended three times by the government in the Ottoman era, once in 1913 and twice
in 1914. The third hiatus lasted all through World War 1. The al-Tsa cousins spent most of
the war in exile in Anatolia and towards its end Yusuf al-Tsa settled down in Damascus,

[ 8] Yusuf al-'Isa: A Founder of Modern Journalism in Palestine



where he later founded the newspaper A/if Ba’. Filastin was only reestablished in March
1921, this time with Tsa al-Tsa as its editor-in-chief®

The main reason behind the establishment of Filastin was to serve the Orthodox
Renaissance [al-Nahda al-urthudhuksiyya). This was a movement that strove to empower
the native Arabic-speaking Orthodox Christians in the Patriarchate of Jerusalem, which
was monopolized by the clergy of Greek ethnic background. Many issues of the newspaper
contain columns entitled “Orthodox Matters” [al-Shu 'un al-urthudhuksiyya] and “Orthodox
Renaissance” [al-Nahda al-urthudhuksiyya] which were dedicated to this cause.” Furthermore,
the newspaper focused on diverse subjects including reforms, modernization of agriculture,
conditions in the countryside, trade, security and education. Other important topics were
concessions and infrastructural projects; in this regard, the insufficiency of port facilities
in Jaffa was frequently discussed. During the wars that occurred throughout the years of
Filastin s publication (Italian invasion of Libya, Balkan Wars, World War I) much space was
given to their coverage. Finally, gradually more and more space was devoted to Zionism and
Zionist colonization, which by 1914 became the most discussed subject in the periodical.

The Life of Yusuf al-Tsa

Yusuf al-‘Isa, an Arab Orthodox Christian, was born in the Palestinian port city of Jaffa,
between 1870 and 1874. His brother, Hanna ‘Abdallah al-‘Isa (d.1909), was the founder
of one of the first periodicals in Palestine, the short-lived semimonthly journal a/-4sma i
(1908-09). Not much is known about Yusuf al-’Isa’s childhood and youth. Later on, he
was employed at the Jaffa—Jerusalem railway company. He was an active Freemason and
a member of the Barkai lodge in Jaffa. After the revolution, he joined the Committee of
Union and Progress and acted as a member of its leadership committee in his hometown.
What is more, Filastin’s editorial office served as the seat of the Committee of Union and
Progress in Jaffa. Yusuf al-‘Isa actively participated in the Orthodox Renaissance, was
one of the leaders of the movement, and was elected as a member of the mixed council
which consisted of twelve members drawn equally from among the Greek clergy and the
native laymen. The council’s responsibility was to take care of social services, healthcare,
and education for the Orthodox community. Already before Filastin’s establishment he
contributed to various periodicals including al-Asma ‘i and al-Taraqqi. In addition, in
1912 he became the editor of a short-lived comical newspaper 4bu Shaduf founded by
Wahba Tamari.'

Yusuf al-‘Isa and the Newspaper Filastin
Yusuf al-‘Isa played a very important role as one of the founders of modern journalism

in Palestine. As the editor-in-chief of a leading Palestinian newspaper he exerted a
strong influence on a large number of people. Al-Mugattam, one of the most widely

Jerusalem Quarterly 74 [ 9]



read contemporary Egyptian dailies, reportedly described his journalistic standing in the
following words: “Heads of Arabs in all major cities bend to the editorials of Ustadh
Yusuf al-‘Isa.”"! The majority of Filastin’s editorials were written and signed by him.
In these, Yusuf al-‘Isa discussed a broad range of subjects. He criticized the passivity of
the Palestinians, pointed frequently to various social and political problems, censured
those who caused them, and berated officials who ignored them. In spite of being an
admirer of European culture and civilization, it was not an uncritical appreciation as he
castigated the Western powers for their expansive policies, predatory intentions, and acts
of deceit aimed at non-European countries. He pointed out the double standards of the
Europeans. For example, when an act of injustice had been perpetrated in the Ottoman
Empire against a Christian, it caused a great commotion in Europe; however, when a
European had committed such an act on Ottomans, it was met with silence.!> Moreover,
he also upbraided Europeans for their haughty attitude towards the Ottoman Empire and
its inhabitants. He argued that Europeans should be prevented from buying land in the
Ottoman Empire unless abolition of the Capitulations'* takes place; cooperation should
be based on equality not domination of one over the other.!*

The editor-in-chief was conversant with both European and Arab cultural and literary
heritage. His writings contain references to various pieces of mythology, literary works,
and their “authors” among them Aesop’s fables (“The Ant and the Grasshopper™), Honoré
de Balzac’s Labors of Heracles,"> William Shakespeare’s Hamlet,'® and al-Hariri’s al-
Magamat."

Yusuf al-‘Isa was a staunch secularist and an Ottoman patriot and it seems that he
developed this perspective under the influence of Western education, literature, and press:

They [Europeans] have told us in their schools, they have explained in their
books and newspapers, that religion belongs to God and that there is no bond
that links the nations [al-umam] and no association that unites the peoples
[al-shu ‘ub] apart from national unity [al-wahda al-wataniyyal]. ... /W] e have
started to understand that, and the adherents of the three religions in our
country have agreed to revere patriotism and to dedicate themselves with
heart and soul to love of the homeland.'®

The editor-in-chief did not distinguish between Jews, Christians and Muslims in this
regard, and he saw religion as a private matter separated from the state, race and nation.
Furthermore, he was convinced that all ethnic and religious communities living in the
Ottoman Empire are equal members of the Ottoman nation, and he considered both
Ottoman Jews and Muslims his brothers [ikhwanuna al-Isra’iliyyun'® and ikhwanuna al-
Muslimun®]. In another editorial, published at the end of 1912, Yusuf al-‘Isa once more
openly and unequivocally demonstrated his secular spirit. After emphasizing the religious
tolerance of the newspaper, he continued by saying: “We endeavor ... to allocate to the
religions two noble places, appropriate to their sublimity, whose borders should not be
overstepped, and these are [the people’s] hearts and places of worship.”?!

Filastin’s coverage of Zionism clearly demonstrates the openness of its editors to

[ 10] Yusuf al-‘Isa: A Founder of Modern Journalism in Palestine



discussion, their readiness to listen to different opinions and to modify their view under
the mounting weight of evidence. As already mentioned above, with the passing of time
this subject was discussed with increasing frequency on the pages of the periodical. At
the beginning, the editors maintained neutrality in this regard, offering space to both
supporters of Zionist colonization and to its opponents, but avoiding taking part in these
discussions. Surprising as it may seem, the way the al-‘Isa cousins treated the subject
implies that they at first considered Zionist colonization beneficial to the rural areas. In
June 1912 Yusuf al-‘Isa wrote: “[ W]e have said and are still saying that we do not believe
in the existence of danger in the Israelite colonization of our vast open country; no, we
even see some benefits from it.”?? At that time the editors apparently thought that the
positive example of the Jewish settlements and exposure to modern agricultural practices
could help the Palestinian peasants to improve their situation. However, from mid-1912
Yusufal-‘Isa’s attitude began to change as he started to consider Zionism as economically
and socially detrimental to the native Arab Palestinians. Furthermore, in the latter part
of 1913, his position went through another, even more radical change as he arrived at
the conclusion that Zionism poses a political, demographic, as well as existential threat
to the native Arab Palestinians. This gradual, but profound transformation occurred
under the impact of several events and affairs.” By mid-1914 the editors of Filastin had
already forgotten their previous, more ambivalent attitude as manifested by the following
statement: “The newspaper Filastin since its establishment has continued to emphasise
the Zionist danger for the country and to warn the people [a/-ahlin] about it and to alert
the natives [al-wataniyyin] to what threatens their existence.”**

In 1911, Menachem Beilis, a Russian Jew from Kiev, was detained and subsequently
falsely accused of ritually murdering a Christian boy. Two years later, in the autumn of
1913, he stood trial in his hometown which was covered by the media from around the
world, among them Filastin. Yusuf al-‘Isa showed strong professionalism in writing about
this affair.> Even though the newspaper’s editorial line had by that time become clearly
anti-Zionist, he did not use this event to criticize the Jewish community. Moreover, the
editor-in-chief did not remain silent vis-a-vis this injustice. Quite the contrary, more
than ten articles discussed the trial and its aftermath in which both the editors and the
contributors unequivocally rejected the accusation and voiced support for Beilis, Judaism,
and Jews. In his editorial “The Disgrace of the Twentieth Century,” published during the
trial, Yusuf al-‘Isa wrote:

We said in the previous issue and repeat that their accusing the Jews [al-
Yahud] of shedding blood to perform a religious ritual is a fabrication with
regard to those who believe it; an abomination with regard to those who
spread it; and a disgrace to the twentieth century, during which, if minds are
not liberated from the shackles of ignorance, God will never liberate them.?

Similarly, on other occasions he stood for the oppressed and exploited. In the summer

of 1914 he criticized two prominent notables from Gaza, Sa‘id al-Shawwa and Ahmad
‘Arif al-Husayni,?’ for taking advantage of the poverty of the Bedouins in the Beersheba

Jerusalem Quarterly 74 [ 11 ]



subdistrict and of their problems with the authorities in order to buy their land for a
fraction of its real value.?®

Yusuf al-‘Isa and his journalistic legacy have been to a large degree forgotten. This
was likely caused by the relative brevity of his journalistic work in Palestine and his
post—World War I absence from the country after his move to Damascus. In addition, the
memory of his activities had been overshadowed by the fact that his cousin ‘Isa al-‘Isa
acted subsequently for many years as the editor-in-chief of Filastin which after World
War | became the preeminent Arabic newspaper in Palestine.

Emanuel Beska is a research fellow at the Institute of Oriental Studies of the Slovak
Academy of Sciences, focusing on the history of Late Ottoman Palestine and Arab
responses to Zionism. He earned his PhD in 2008 at the Faculty of Arts of Comenius
University in Bratislava, Slovakia. He is the author of the monograph From Ambivalence
to Hostility: The Arabic Newspaper Filastin and Zionism, 1911-1914 (Bratislava: Slovak
Academic Press, 2016). The research underlying this paper was supported by the Slovak
Research and Development Agency, project no. APVV-15-0030.

Endnotes
1 Ami Ayalon, Reading Palestine: Printing and 100-115.
Literacy, 1900-1948 (Austin: University of
Texas Press, 2004), 1-3; Ya‘qub Yehoshua, 5 “Ahsan tariga li al-i’lan” [The Best Way of

Tarikh al-sahafa al-‘Arabiyya fi Filastin fi al- Advertising], Filastin, 18 December 1912, 3.
‘ahd al-‘Uthmani (1908-1918) [The History All translations from Filastin are by author.
of the Arabic Press in Palestine in the Ottoman 6 “Jaridat Filastin” [The Newspaper Filastin],
Era (1908-1918)] (Jerusalem: Matba‘at al- Filastin, 11 June 1913, 3.
ma‘arif, 1974); and Yusuf Q. Khuri, al-Sahafa 7 “Batilan yat‘abu al-banna’un” [The Builders
al-‘Arabiyya fi Filastin, 1876-1948 [The Toil in Vain], Filastin, 28 August 1913,
Arabic Press in Palestine, 1876-1948] (Beirut: 3. For ashort analysis of this attempt and
Mu‘assasat al-dirasat al-Filastiniyya, 1986), its termination, see Emanuel Beska, From
3-26. Ambivalence to Hostility: The Arabic
2 To the best of my knowledge, issue number 16 Newspaper Filastin and Zionism, 1911-1914
is the only complete issue which is available (Bratislava: Slovak Academic Press), 2016,
from the first half of 1911 and is located in 19-20.
the Ottoman Archives of the Prime Minister’s 8 Yehoshua, Tarikh al-sahafa, 116-120; Begka,
Office, Istanbul (BOA)/Archive of the Ministry From Ambivalence, 25-26, 30-31, 67.
of Internal Affairs (DH.MTV/52-1/49). Twould 9 For a comprehensive discussion of Filastin’s
like to thank Zach Foster for pointing out the coverage of this issue, see Evelin Dierauff,
existence of this issue and for sharing it with me. “Negotiating Ethno-Confessional Relations in
3 The first expanded issue consisting of six pages Late Ottoman Palestine: Debates in the Arab
was published on 17 June 1914. Palestinian Newspaper Filastin (1911-1914)”
4 For a discussion of Filastin’s geographic scope (PhD diss., University of Tuibingen, 2018), chap. 4.
of interest, see Johann Buissow, “Mental Maps: 10 Yehoshua, Tarikh al-sahafa, 28, 108, 110-11,
The Mediterranean Worlds of Two Palestinian 113, 118; Michelle U. Campos, Ottoman
Newspapers in the Late Ottoman Period,” in Brothers: Muslims, Christians, and Jews in
Cities of the Mediterranean: From the Ottomans Early Twentieth-Century Palestine (Stanford:
to the Present Day, ed. Biray Kolluoglu and Stanford University Press, 2011), 98, 107, 187;
Meltem Toksoz (London: 1. B. Tauris, 2010), Johann Biissow, “Mental Maps,” 104; “Surat

[ 12] Yusuf al-‘Isa: A Founder of Modern Journalism in Palestine



14

15

16

17

18

20

21

al-khitab” [A Copy of the Speech], Filastin, 27
March 1912, 2; “al-Majlis al-mukhtalat” [The
Mixed Council]. Filastin, 8 November 1911, 3.
Quoted according to Yehoshua, Tarikh al-
sahafa, 118-19.

“La yakhlus al-ghariq bi al-ghariq” [A Drowning
Person Cannot Be Saved by Another Drowning
Person], Filastin, 9 September 1911, 1.
Capitulations were treaties between European
states and the Ottoman Empire which conferred
extraterritorial privileges and tax exemptions
on the subjects of the former. The cornerstone
of the capitulatory regime with European coun-
tries was the accord concluded with France in
1535. The capitulations were abolished by the
Ottoman government after the outbreak of Wor-
1d War 1. Jacob Coleman Hurewitz, Diplomacy
in the Near and Middle East: A Documentary
Record: 1535—-1914, Volume I (New Jersey: D.
van Nostrand, 1956), 1. For the text of the trea-
ty with France, see Hurewitz, Diplomacy, 2-5.
“Istimlak al-ajanib” [Acquisition by the
Foreigners], Filastin, 20 September 1911, 1.
“La tansana ya Basha” [Do not Forget Us,
Pasha], Filastin, 19 August 1911, 1.

“A wujud am la wujud” [To Be, or not to Be],
Filastin, 2 August 1911, 1.

“Wa fariq abaka idha ma abaka” [Leave
Your Father if He Disdains You], Filastin, 30
September 1911, 1.

“Man huwa al-muta‘assib?” [Who Is the
Fanatic?], Filastin, 8 November 1911, 1.
“al-Quds — li murasilna: Ruhi al-Khalidi”
[Jerusalem — by Our Correspondent: Ruhi al-
Khalidi], Filastin, 6 March 1912, 2; “al-Sharif
Ja‘far Basha wa al-Isra’iliyun” [Sharif Ja‘far
Pasha and Israelites], Filastin, 30 March 1912,
3; ““Id al-fish ‘inda al-Isra’iliyin” [Passover
among the Jews], Filastin, 23 April 1913, 3.
“Shahr Ramadan” [The Month of Ramadan],
Filastin, 30 August 1911, 1.

Yusuf al-‘Isa, “al-Walad al-mash’um” [The
Sinister Son], Filastin, 7 December 1912, 1.

22

23

24

25

26

27

28

Yusuf al-‘Isa, “Naskut wa yuntiqunana” [We
Are Silent and They Make Us Speak], Filastin,
5 June 1912, 1.

For an extensive analysis of the transformation
in the editors’ attitudes towards Zionism, see
Emanuel Beska, “Filastin’s Changing Attitude
toward Zionism before World War 1,” Jerusalem
Quarterly 72 (Winter 2017): 86-101.

“Ta‘til jaridat Filastin wa muhakamatuha:
muhakamat jaridat Filastin” [The Suspension
of the Newspaper Filastin and Its Trial: The
Trial of the Newspaper Filastin], Filastin, 6
June 1914, 7.

For a detailed examination of Filastin’s
treatment of the Beilis affair, see Emanuel Beska,
“‘The Disgrace of the Twentieth Century’: The
Beilis Affair in Filastin Newspaper,” Jerusalem
Quarterly 66, (Summer 2016): 99-108.

Yusuf al-‘Isa, “Ma‘arrat al-qarn al-‘ishrin” [The
Disgrace of the Twentieth Century], Filastin,
25 October 1913, 1.

It is noteworthy that the two most prominent and
influential Gazan families, al-Husayni and al-
Shawwa, whose relations were very strained and
who were engaged in a prolonged factional conflict
for power in the city, managed to overcome their
differences and cooperated in order to gain the
ownership of these lands. For a treatise on the
internal political strife in Gaza at the turn of the
twentieth century, see Yuval Ben-Bassat and
Johann Biuissow, “Urban Factionalism in Late
Ottoman Gaza, c. 18751914-: Local Politics and
Spatial Division,” Journal of the Economic and
Social History of the Orient 61 (2018): 606—49.
Yusuf al-‘Isa, “Aradi al-Sirr — aw — kitab Allah
wa kitab al-Walid” [The Lands of al-Sirr — or—
The Book of God and the Book of al-Walid],
Filastin, 22 July 1914, 1. For a discussion of
this case, see Emanuel Beska, “The Lands of
as-Sirr Affair in 1914: Its Reflection in the
Contemporary Palestinian Arabic Periodical
Press,” Asian and African Studies 27, no. 1
(2018): 1-20.

Jerusalem Quarterly 74 [ 13 ]



