Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pooltak och förlängningsskenor  (läst 4494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Pooltak och förlängningsskenor
« skrivet: juni 04, 2016, 17:58:13:13 »
Jag har köpt 3m långa förlängningskenor till mitt pooltak.
Det finns tillräckligt med plats för de fast befintliga spåren ligger ca 12cm högre än marknivån för de är skruvade på stensargen.

Vad tycker Ni är det bästa sättet att montera man skenorna?

/Dimi

Jag tänkte lagga 3m långa  28x120mm reglar par några stenplator för att elevera de, sedan struva skenorna på trallen.

Ett ände skall stå på gräsmatan dock...
« Senast ändrad: juni 04, 2016, 18:18:54:54 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pooltak och förlängningsskenor
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2016, 18:43:28:28 »
Menar du att du lägger reglar underst som du skruvar trall i och sen fäster rälsen i trallen? Det funkar nog men jag skulle gå upp till t ex 45x145 NTR A som blir mycket stabilare och står emot röta längre. Du bör ha NTR A på det virke som har kontakt med mark.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

« Senast ändrad: juni 05, 2016, 16:28:34:34 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Pooltak och förlängningsskenor
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2016, 17:02:53:53 »
Då borde det hålla länge. Kanske även bra att lägga lite takpapp mellan stenplattor och trä.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltak och förlängningsskenor
« Svar #4 skrivet: juni 09, 2016, 21:46:33:33 »
Jag har funderat lite mer på saken och har bestämt mig att inte använda några stenplattor alls. De gör ingen nytta - träet kommer i kontakt med fukt ändå och jag skulle vilje ha en så lite intrusiv konstruktion som möjligt.

Så jag tittade runt på nätet för stolpskor och dylika som skall elevera reglerna och stötade på den här produkten http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Terassfot-justerbar-2000036566/.
Jag försöka undvika Biltema i vanligt fall fast den verkar som ett intressant alternativ. 70mm plus 45mm  regels tjocklek blir det exakt 115mm som jag behöver!  :D

Vad tycker ni?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltak och förlängningsskenor
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2016, 22:13:26:26 »
En sida färdigt byggd.

Inte den snyggaste konstrunktion någonsin men om det funkar är jag nöjd.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltak och förlängningsskenor
« Svar #6 skrivet: juni 10, 2016, 22:23:12:12 »
.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Pooltak och förlängningsskenor
« Svar #7 skrivet: juni 11, 2016, 12:19:17:17 »
De flesta pooltak kräver att skenorna är fast förankrade, annars pressar taksektionerna gärna isär skenorna. Har du förankrat dina stöd bra i marken?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltak och förlängningsskenor
« Svar #8 skrivet: juni 11, 2016, 19:05:01:01 »
Jag tänkte antigen tältpinnor genom plastfoterna eller stålvajer spänd mellan reglerna.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Pooltak och förlängningsskenor
« Svar #9 skrivet: juni 11, 2016, 19:33:24:24 »
Det är inte säkert att det är något problem. Gaveln på den minsta sektionen borde hålla ihop den ändan av sektionen där gaveln sitter. Om sen den ändan av de extra skenorna som vetter mot poolen är fixerade i stenen så kanske det klarar sig? Skenorna är ju väldigt styva mot böjning i sidled. En stålvajer är det väl stor risk att snubbla på. Jag skulle hellre välja tältpinnar som en extra säkerhet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag