Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 294806 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pennan

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #120 skrivet: augusti 13, 2010, 16:10:32:32 »
Köpte mina på Bevego som säljer byggplåt m.m. 7.500:- och då fick jag låna släpkärra och köra hem dem.
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #121 skrivet: augusti 13, 2010, 16:16:40:40 »
Jag tar tillbaks vad jag skrev om den automatiska poolsugaren från JF. Den fungerar!  :)

Jag trodde att den skulle jobba enligt bild 1. Det gör den INTE!

Den ligger ner när den suger... Den ligger ner och stödjer sig på "handtaget"...

Där den drar fram blir det rent. Den flyttar sig runt av sig själv. Jag ger den därför godkänt och är mycket tacksam över att jag slipper dammsuga poolen manuellt.

Priset - 2000 kr - är nog ganska överkomligt förstår jag nu efter att ha läst vad "finare" skräpsugare kostar...

Den låter f.ö. som en bergsborr när den drar fram över poolbottnen...
« Senast ändrad: augusti 18, 2010, 20:05:49:49 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad karisma

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • J&F storpool 9,1x4,5 nersänkt i tralldäck, pooltak
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #122 skrivet: augusti 13, 2010, 17:23:45:45 »
Om du vill komma och kika på plåtarna så kan du maila mig på följande email tommy-git@telia.com
Jag har semester v33 så det är bara att höra av dig.
Jag kan lova ett mycket bra pris för dessa plåtar
Enklaste sättet var som jag gjorde hyrde ett biltransport släp O0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #123 skrivet: augusti 13, 2010, 19:59:08:08 »
Problemet är löst! Nu vet jag vad den nio meter långa slangen ska användas till! Jag har ju fått med en manuell poolrengörare OCKSÅ! Ett teleskoprör, en borste och ett munstycke hör till slangen.

Så BRA!

Dessutom hittade jag en vattentestare i kartongen från JF idag... Det var värstans så mycket jag har beställt - som jag har glömt bort   ::)


Idag har vi varit uppe i 26 grader. Nu har jag isolerat rören till värmeväxlaren samt att jag bäddat in slangarna som ligger på carportens cementgolv i filtar   :)

Vi får se om temperaturen kommer upp i inställda 28 grader imorgon! På förmiddagen hade vi sol idag. På eftermiddagen var det helt igenmulet och ösregn. Barnen badade ändå  O0


Jag har kortat av slangen till den automatiska poolsugaren. Den är uppbyggd i sektioner och ska - enligt bruksanvisningen - inte vara längre än att den når till den andra kortsidan. Jag plockade bort två sektioner idag... kanhända kan jag ta en till imorgon. Desto kortare slang desto bättre jobbar tydligen poolsugaren.

Barnen blev så glada när de hoppade i poolen efter dagens rengöringstimmar. "-MAMMA! Jag kan SE JÄTTEBRA i vattnet!" ropade 10-åringen! De märkte skillnad direkt... Säkerligen p.g.a. att de tillbringar mer tid UNDER vattnet än ÖVER!  :-*

Imorgon ska vi ha vårt första poolparty!  O0


Bilden: När maken kom hem efter jobbet idag fick han bada i regnet samt agera utkastare till barnen.   ;D


I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #124 skrivet: augusti 14, 2010, 11:01:31:31 »
Pumpen har stått avstängd hela natten.
Utetemperatur klockan 8.00 = 18 grader.
Vattentemperatur = 24,5 grader. Inte illa pinkat!   O0

Nu har vi regn - genommulet hela dagen - och 19 grader. Pumpen har varit igång sedan 8.00. Soltäcket ligger på.


Jämför även förändringen av huset på de här fyra bilderna. Huset har blivit mer och mer avklätt vartefter poolbygget har framskridit  ;D  


Edit klockan 21:34, 2010-08-14

Vi har inte kommit över 25.5 grader idag... Lufttemperaturen har legat runt 18-20 grader. Vi har haft mulet mest hela dagen samt att vi på kvällen fick ett REJÄLT åskoväder med cirka 30 - 40 mm regn.
Pumpen har gått i onödan idag... ingen har badat... Vid stängningen var temperaturen 25 grader.

Edit klockan 6.00, 2010-08-15
Klockan 6.00 var vattentemperaturen 24,5 grader.   O0   Nattemperaturen har legat runt 18 grader.


Angående bild 1: Högarna med schaktmassor är från grävningen för anslutning till kommunens VA-nät.
« Senast ändrad: augusti 15, 2010, 07:35:07:07 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #125 skrivet: augusti 15, 2010, 19:15:58:58 »
TVÅ mysterium lösta idag samt att jag har badat TVÅ gånger!


Idag har jag tagit mitt premiärdopp samt ett uppföljande dopp... Första gången jag badade - i förmiddags - var det 25 grader i vattnet... Andra gången - alldeles nyss - var det 27 grader!


Imorse kom jag på varför poolen inte ville bli varmare än 26 grader. Det var inställningarna på ackumulatortankens meny som spökade.  Pooltemperaturen var inställd att vara 28 grader (enligt mina önskemål). MEN menyn var inställd på två graders differens... Inte undra på att värmeväxlaren då nöjde sig med 26 grader!

Jag höjde önskad temperatur till att vara 30 grader samt att jag justerade diffen till 0,7 grader. Nu till kvällen fick vi så ett nytt värmerekord! TJUGOSJU grader! Det var riktigt behagligt  :)

Det sitter en kännare på inkommande vattenrör så att ackumulatortanken kan registrera temperaturen på poolvattnet - och automatiskt ställa in hur varmt vatten den ska skicka fram i värmeväxlaren.  Det är onekligen en intelligent ackumulatortank som jag har införskaffat!   O0


Mysterium TVÅ som är löst! Maken kom på att jag hade monterat den automatiska skräpsugaren FEL. Han vände på handtaget och VIPS så suger den precis enligt bilden!   O0  Nu klättrar den t.o.m upp efter väggarna!

JOJO! Det tar sig det tar sig!   ;D


Imorse när vi badade kom en rejäl regnskur. Det var HÄRLIGT att ligga i poolen mitt i hällregnet!   8)  Förbipasserande bilar saktade in och glodde på oss  >rulla<  De ruskade nog på huvudet åt de tokiga nyinflyttade!  ;D
« Senast ändrad: augusti 15, 2010, 19:46:31:31 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #126 skrivet: augusti 16, 2010, 18:19:03:03 »
Nytt värmerekord uppmätt idag: 27,5 grader!   O0

Här följer ännu en bildserie från början till första delmålet.
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #127 skrivet: augusti 16, 2010, 18:21:26:26 »
Fortsättning följer:
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #128 skrivet: augusti 20, 2010, 20:57:42:42 »
Nu är anläggningen komplett! I förrgår kopplades solvärmen in på ackumulatortanken. Nu kan jag värma poolen med både luft/vatten-värmepumpen och med solvärmen.   O0

Trots att jag än så länge bara har två gamla solfångar producerade de idag - vid 13-tiden - 3,5 kwh.

Sedan inkopplingen - för två dagar sedan har de totalt producerat 13 kwh. Jag tror att jag ska bygga ut systemet med ytterligare två solfångare så snart vi får råd.


Bild 2 och 4. Till höger på bilderna syns solvärmepumpen. Det är en accelererande solvärmepump vilket innebär att den justerar kapaciteten beroende på värmen som solfångarna ger. Hög värme = hög fart  :)  Allt för att vara extra effektiv samt att den kan gå på låg effekt vid låg värme istället för att stanna helt. Återstår att isolera de här rören invändigt.

Kopparrören till och från värmeväxlaren är nu isolerade och klara.   :)


Nu har vi cirka 15 grader nattetid. Dagstemperaturen har legat runt 23 grader.

Jag kör pumpen och värmaren i två 4 - 5 timmarspass varje dag. Vi badade ikväll i 25,8 gradigt vatten. Då var lufttemperaturen bara 18!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #129 skrivet: augusti 28, 2010, 11:23:01:01 »
Totalkostnad

30.000 kr      Poolpaket från JF Fritid (inklusive automatisk dammsugare, soltäcke och vintertäcke).

10.000 kr      Grävning och hantering av schaktmassor. OBS! EJ bortforsling av massorna

13.000 kr      Makadam, stenmjöl, dräneringsrör, fiberdukar, dränkpump

30.000 kr      Värmeväxlare, cirkulationspump, kopplingar, slang, böjar, rör, backventil, bottenventiler, kretskort till ackumulatortanken, givare, lön till vvs-killen m.m.

Edit 2011-06-25. PLUS 7.000 kr för att byta alla felaktiga kopplingar och felaktigt material tillrätta sommaren 2011 (se sidan 14 och 15).

Vi köpte även ett nytt bubbeltäcke värt namnet sommaren 2011 = 3.500 kronor...


Summa summarum = 94.500 kr



Tillkommer kostnad för byggnation av trädäck (år 2011). Vilket innebär att vi kommer att hamn på drygt 100.000 kr innan poolen är färdig... Sedan kommer det förstås att tillkomma en massa ytterligare kostnader under åren framöver... kostnaderna för ett pooltak, ett poolhus/solstuga m.m. m.m.

Solen (solvärmen) håller på och värmer poolen i skrivandes stund. I eftermiddag ska vi bada  O0


För dig som inte redan har någon befintlig värmekälla tillkommer kostnaden för en sådan. T.ex. en luftvämepump.

« Senast ändrad: juni 25, 2011, 18:31:52:52 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag